Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 3 Jun 2014

PENGARUHI SECARA EFEKTIF




Bukan mudah nak pengaruhi seseorang. Selagi kita tidak sentiasa berinteraksi dengan bakal pembeli atau pelanggan selagi itulah kita tidak akan ke mana. Pengalaman yang dilalui adalah guru terbaik kita dalam melakukan jualan. Setiap kesilapan dan kesalahan yang ditempuhi pasti memberikan pelajaran terbaik buat kita untuk diperbaiki dan tidak diulangi tindakan yang sama di masa hadapan. Itulah pelajaran dan pengajaran yang paling berguna buat kita semua.

Berikan tindakan terbaik mendapatkan kepercayaan seseorang hanya dengan mempengaruhi bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui ketika berinteraksi secara berhemah dan bersopan. Terdapat banyak tindakan yang boleh dilakukan bagi memastikan pengaruh kita berjaya diterap dan diserap di dalam diri mereka. Antaranya adalah

i.             Bijak mengawal emosi. Jangan terlalu moody berikan keceriaan dan mudah bertutur bahasa-bahasa yang indah dan mudah difahami. Apa juga masalah yang timbul dan dilalui jangan difikirkan sangat terutama apabila berhadapan dengan mereka. Kawal sebaik mungkin dan jangan bawa sama sekali masalah yang kita hadapi dan lalui bersama dengan mereka

ii.           Kepercayaan mereka hak peribadi mereka. Jangan masuk campur tapi ketahui apa yang mereka percayakan selama ini yang boleh menjadikan mereka cara hidupnya, pegangan dan pendapat mereka untuk kita ketahui. Hormat kepercayaan mereka kerana kita bukan ‘super hero’ yang boleh menentukan seseorang mesti dan boleh mengikut acuan kita. Fikir cara dan kaedah terbaik.

iii.          Ego mereka jangan kita terlalu ambil hati. Beri layanan yang sama kekalkan momentum tugasan yang ada. Terima seadanya dan jangan mudah diambil hati

iv.          Setiap langkah dan tindakan pastikan ambil tindakan yang betul. Elakkan dari sebarang kesilapan atau kesalahan yang ada. Mungkin kesilapan yang kita lakukan adalah kecil bagi kita tapi tidak bagi mereka. Lakukan sebaik yang mungkin agar pengaruh kita cukup mudah untuk mereka menerimanya

v.            Interaksi secara berhemah dan bersopan. Tunjukkan gelagat dan kelakuan kita yang disenangi orang bukan yang dibenci orang sama sekali. Kita bersopan sudah pasti mereka juga akan bersopan  dengan kita.

Sumber terbesar dalam mempengaruhi seseorang terletak pada tingkah laku dan budi pekerti kita melayan seseorang ketika mana berinteraksi dan berkomunikasi. Setiap ayat yang dibualkan pastikan tidak menyakitkan hari mereka yang mendengarnya. Elakkan dari kepentingan diri kita tapi layan perasaan mereka dengan sebaik yang mungkin. Selesaikan permasalahan mereka melalui produk yang kita tawarkan agar keyakinan dan kepercayaan mereka semakin mendalam dengan apa yang telah kita lakukan. Pasti pengaruh kita akan menjadi kuat dan hebat kalau kita sendiri memastikan pengaruh yang ada tidak kita abaikan sama sekali.