Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 5 Jun 2014

DENGAR SAJA




Menjual bukan setakat bercakap sahaja. Perlukan kepada mendengar. Kena ada kemahiran belajar untuk mendengar dan fahami apa yang mereka perkatakan. Bukan disuruh untuk membisu sahaja tetapi perlukan interaksi pada mendengar dengan lebih tekun dan beri tumpuan sewajarnya. Selagi kita tidak mendengar selagi itulah segala permasalahan dan kemahuan mereka tidak akan kita fahami dan ertikan sama sekali. Bukan rugi pun cuma yang rugi nya kita masih tidak pergunakan kebolehan kita untuk mendengar.

Dengar sahaja. Mencelah untuk mengetahui lebih lanjut lagi dan ciptakan seberapa banyak soalan yang berkaitan agar mereka bakal pembeli atau pelanggan mahu bercakap dengan apa yang kita mahukan sebenarnya. Pendengaran kena baik dan elok untuk fahami setiap bait-bait percakapan yang diutarakan. Mendengarlah walau apa keadaan sekalipun apabila

i.             Mereka sedang bercakap

ii.           Mereka sedang marah sekalipun

iii.          Mereka sedang mengeluh dan merungut

iv.          Mereka mahu kita mendengarnya

v.            Mereka timbul rasa tidak puas hati kerana apa sahaja

vi.          Mereka mahu kita memihak kepada mereka

vii.        Mereka tidak yakin dan percaya dengan apa yang kita perkatakan

viii.       Mereka merasakan kita tidak jujur dan ikhlas pada mereka

ix.         Mereka meluahkan apa yang tersimpan selama ini

x.           Mereka mula percaya dan yakin kepada kita

Dengar dengan teliti dan cermat. Tidak mudah mengatakan tidak faham atau tidak memahaminya kerana mungkin boleh melukakan hati dan perasaan mereka. Berhemah dan bersopan dalam melontarkan soalan-soalan kepada mereka agar setiap soalan yang diberikan tidak menyentuh tentang keperibadian mereka pula. Tugas utama kita untuk menjual dan bukannya untuk mengorek rahsia kehidupan mereka.