Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 8 Jun 2014

KENA ADA UMPAN



Satu istilah yang sering digunakan dalam menjual. Umpama memancing, nak dapatkan ikan pasti akan gunakan umpan. Nak mudah mendapat ikan kena pastikan umpan yang diberikan adalah umpan yang terbaik bukan main letak umpan yang bukan-bukan. Begitulah dalam menjual kena pandai dan kena pada tempatnya untuk mengumpan. Semuanya dilakukan untuk hanya semata-mata untuk menarik perhatian dan pandangan bakal pembeli atau pelanggan yang dimahukan.

Apa yang dimaksudkan dalam umpan ini agar perangkap yang digunakan boleh mengena dan menjerat bakal pembeli atau pelanggan ini adalah

i.             Menampilkan penampilan yang menarik dan mempesonakan. Tak perlu seksi-seksi yang boleh menyeksa pandangan orang. Cukup lah sekadar kemas tidak selekeh di hadapan mata bakal pembeli atau pelanggan. Penampilan yang menarik pasti sesiapapun mahu untuk berdampingan.

ii.           Menyediakan cenderamata-cenderamata walaupun kosnya tidaklah seberapa mahal nilainya. Hanya sekadar mampu dan boleh disediakan sebagai kenang-kenangan mereka berurusan dengan kita untuk dikira sudah cukup memadai.

iii.          Berinteraksi sebagai seorang konsultan yang mampu selesaikan masalah mereka mengetahui apa masalah sebenar yang ditanggung oleh mereka. Jangan malu-malau banyakkan bertanya dari memberikan penerangan untuk ketahui apa masalah sebenar mereka

iv.          Bantu mereka tolong sedaya upaya kita berikan nilai perkhidmatan yang terbaik buat mereka.

v.            Per mudahkan jangan disukarkan. Orang akan lebih mudah terpesona pada tindakan kita kalau mereka melihat kita menjual rupanya lebih banyak memudahkan mereka dari menyukarkan sama sekali apa yang mereka mahukan

vi.          Berhemah dan hormat kepada siapa pun kita menjual. Jangan mudah mendabik dada yang kita lakukan adalah semuanya betul dan benar sahaja. Beri peluang kepada mereka memaklumkan apa sahaja yang mereka mahukan agar kita tahu sesuaikan apa produk yang sepatutnya mereka terima dari kita

Pergunakan sebaik mungkin. Jangan mengeluh dan merasa sukar. Berikan yang terbaik kerana manusia akan lebih mudah terpesona dan terpikat dengan kelembutan dan keramahan kita dalam berinteraksi dengan mereka. Umpan kepada perkara-perkara yang sepatutnya dan bukan mengumpan atas perkara-perkara yang kita rasakan betul sahaja. Kita hendak memikat mereka dan bukannya kita hendak memikat diri kita sendiri. Setiap yang baik pasti hasilnya akan baik juga kepada kita. Jangan nafikan kerana itu buktinya kita perlu lakukan yang dikehendaki oleh mereka agar keyakinan dan kepercayaan mereka pada akhirnya dapat juga kita peroleh.