Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 31 Oktober 2013

CARI REDHA ALLAH




Mereka yang memilih pekerjaan atau bekerja dengan mensasarkan pendapatan TINGGI sebagai TARGET; stress bertambah, skill & ilmu bergerak perlahan, pendapatan pun PERLAHAN jua. Letakkan peningkatan kualiti, ilmu, skill, kepakaran dalam bidang yang diceburi itu & redha Allah sebagai TARGET sewaktu kerja. Inshallah pendapatan TINGGI serta TAWARAN BESAR akan bergolek datang. Itulah rahsianya’ petikan dari FB Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman.

Tertarik saya dengan ungkapan yang dimaklumkan oleh Ustaz Dr. Zaharuddin Abd Rahman sebelum melakukan tugasan perlu kepada niat yang betul dan benar. Setuju sangat-sangat. Fikirkan kita bekerja untuk apa sebenarnya? Per tingkat kan taraf kehidupan atau mencari apa yang Allah sarankan. Semuanya kita cari jawapannya dalam diri kita sendiri. Hanya kita sendiri yang layak untuk menjawabnya. 

Niat sesiapapun boleh berniat mengikut apa yang dihajatinya. Kalau baik niatnya sudah pasti tindakannya juga menjadi baik dan begitulah sebaliknya. Sama jugalah dalam kita melakukan tugasan kerja melakukan jualan, kalau diniatkan untuk mendapatkan perolehan dan pendapatan yang tinggi sudah pasti kita mampu untuk memperolehnya. Namun bagi mencapainya sudah pasti pelbagai tekanan akan berlaku pula dari segi kualiti kerja, ilmu dan skil. Bila tekanan kerja yang kuat sememangnya segala-galanya akan menjadi penghalang atas tugasan tersebut. Akibatnya segala keputusan yang diingini menjadi perlahan dan terbantut pula.
Berbeza dengan tugasan melakukannya kerana mencari keredaan Allah. Cukup hebat kesannya sama ada kita sedar ataupun tidak. Lakukan sebaik yang mungkin kejayaannya bukan setakat di dunia malah di akhirat pasti diperoleh sama. Betuk-betul 2 dalam 1. Kerana Allah kita hadir di dunia ini dan kerana Allah juga kita kembali kepada Nya semula. Kita cuma seorang hamba yang dijadikan oleh Nya. Kalau penyerahan diri tidak diserahkan sepenuhnya bagaimana kita boleh memperoleh keberkatan dan kerahmatan daripada Nya? Kerana itu niat dalam melakukan tugasan perlu ada. Berniat dengan betul sentiasa mencari redha Allah pasti kejayaan buat kita dunia dan akhirat. Jangan risau dengan segala janji Allah.