Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 2 Oktober 2013

PEMBUKA KATA PEMULA BICARA




Bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan kena dilakukan untuk menjual. Kalau tak mahu untuk bertemu dan bersua macam mana nak menjual? Kerana itu kena hilangkan perasaan sikap malu dan segan bagi menghadapi mereka yang berhadapan dengan kita. Bukan mudah untuk berinteraksi tapi tidak mustahil untuk dilakukan. Semuanya bergantung kepada kesanggupan dan keupayaan kita untuk bercakap sama ada berani ataupun tidak untuk melakukannya.

Bagi menarik perhatian seseorang apabila interaksi berlaku, ayat-ayat pembuka kata yang baik dan elok perlu dilakukan dengan sebijak-bijaknya. Hanya dengan pembuka bicara komunikasi awal boleh untuk mempengaruhi interaksi kita kepada mereka sampai ke penghujungnya. Semuanya bergantung kepada permulaan bicara apa yang perlu dilakukan. Sentiasa ingat untuk melakukan pembuka kata pemula bicara seperti berikut

i.             Berikan salam wajib dilakukan dan selamat sejahtera pada yang bukan Muslim

ii.           Tonjolkan dan berikan kelainan dari kebiasaan terutama apa yang pesaing tunjukkan. Biar nampak perbezaannya.

iii.          Tunjukkan keyakinan bukannya malu atau segan untuk berinteraksi

iv.          Latih diri sentiasa menyebut sesuatu yang ringkas , jelas dan padat. 

v.            Elakkan dari meleret-leret memaklumkan yang tidak ada kaitannya dengan kita

vi.          Tentang pengenalan diri kita sebaik-baiknya biarlah ringkas dan mudah diingati

vii.        Elakkan berdiri tercegat terlalu lama men diam diri seribu bahasa tanpa didengari

viii.       Akhiri dengan persoalan agar mereka pula bertutur dan berinteraksi dengan kita pula

ix.         Mainkan peranan agar tidak tenggelam pada pertengahan perbicaraan nanti

x.           Elakkan kedua-dua belah pihak menunggu siapa dulu yang perlu berbicara.

Jangan panik atau gemuruh. Bila panik semuanya jadi serba tak kena tambahan pula di awal pertemuan. Elakkan sama sekali. Banyakkan berzikir mengingati Allah dan mohon bantuan dari Nya. Bertenang dan bersabar lebih baik dari melakukannya dengan terburu-buru. Mereka di hadapan kita juga adalah manusia yang pastinya ada kelemahan yang perlu kita kenal pasti untuk digunakan demi kelebihan buat kita ketika menjual. Perbaiki segera mana yang lemah sekurang-kurangnya kita hadir di hadapan mereka membawa satu keyakinan untuk selesaikan masalah mereka yang ditanggung selama ini.