Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 30 Oktober 2013

APABILA MENDAYUNG




Umpama kita mendayung sampan. Hendak mendayung perlukan sampan di samping terdapat dua bilah dayung untuk kita pergunakan bagi tujuan mendayung. Pastikan jaket keselamatan perlu di pakai sama bagi tujuan keselamatan. Nak mudah mendayung jangan terlalu rapat dengan tebing kena jauhkan darinya. Nak bagi ada kelajuannya agar kurang kepenatannya perlukan mendayung mengikut arah tiupan angin. Apabila mendayung jangan melayan arus air kerana terlalu sukar pula untuk bergerak dengan lebih lancar. Semuanya memerlukan kemahiran walaupun hanya untuk mendayung sampan.

Begitulah juga dalam melakukan jualan. Apabila kita hendak melakukan jualan kena pastikan segala-galanya mencukupi bagi kita dari segi pengetahuan tentang produk dan persiapan diri. Semuanya kena disediakan dahulu akan apabila pergi menjual sekurang-kurangnya kita tahu apa yang perlu kita lakukan. Nak dapatkan penutupan jualan perlukan kemahiran dan pengetahuan yang berkaitan. Jangan main cincai sahaja. Kena tahu apa yang boleh dan yang tak boleh. Maklumlah nak hadapi bangkangan dan bantahan jualan bukannya mudah. Kena ada kesabaran dan kecekalan di dalam diri kita sendiri. Kekuatan dalaman kena ada bagi menghadapi apa juga cabaran dan rintangan yang perlu ditempuh.

Ingatlah kalau nak berjaya kena ambil pengajaran dari mendayung sampan. Jangan leka mendayung dikhuatiri nanti tidak sampai ke mana pula. Kena berhati-hati agar kita sentiasa tahu di mana arah tujuan yang perlu untuk sampai ke lokasi yang sepatutnya. Elakkan dari menjadi karam atau terbalik di pertengahan jalan. Jadikan sebagai satu iktibar dan pengajaran yang boleh kita jadikan sebagai satu panduan dan pedoman buat kita dalam melakukan jualan. Berikan yang terbaik sudah tentu hasilnya juga akan menjadi yang terbaik juga.