Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 24 Oktober 2013

PELABURAN DALAM PERHUBUNGAN




Menjaga jalinan perhubungan dan keakraban bersama pelanggan dan networking kita amat diperlukan. Jangan ingat kita dan mereka telah mengenali antara satu sama lain boleh kita abaikan begitu sahaja. Sentiasa suka untuk menganggap dan melakukan tanggapan bila telah mengenali sudah cukup buat kita hanya menunggu panggilan telefon dari mereka untuk berhubung dengan kita. Memadai kah dengan apa yang telah kita lakukan selama ini? Bolehkah keakraban berlaku hanya dengan sekelip mata? Inilah persoalan yang perlu kita kemukakan agar kita sentiasa tahu dan fahami agar jangan sama sekali terlepas dengan pelanggan mahupun networking kita yang sedia ada. 

Rugi yang amat sangat jika seseorang yang telah menjadi pelanggan kita boleh terlepas begitu sahaja. Nak membinanya bukannya satu tugasan mudah tapi kalau nak meruntuhnya bukan main sekejap sahaja boleh dilakukan. Alangkah baiknya sesibuk mana sekalipun kita perlu memberi perhatian sewajarnya. Jangan mudah beri peluang pelanggan yang sedia ada dengan kita bertukar angin ke tempat lain pula. Manakala networking yang tersedia ada langsung tidak mahu lagi memberi sebarang bantuan menghulurkan lagi nama-nama bakal pembeli atau pelanggan untuk dihubungi. Lakukan sedikit pelaburan secara konsisten dan berkala agar jalinan kemesraan dan ingat-mengingati tetap kukuh seperti sedia kala. Pelaburan yang dimaksudkan ini adalah

i.         Adakan masa untuk mereka
Luangkan sedikit masa untuk mereka. Ziarahlah mereka sesibuk macam mana pun andai kata kita mungkin berada berdekatan dengan tempat mereka. Sekadar bertanya khabar walaupun melalui talian telefon juga tidak mengapa. Tindakan terbaik bertemu dengan mereka adalah secara berhadapan. Tunjukkan kepada mereka kita masih wujud lagi dan melakukan perkara yang sama seperti mana perkenalan awal dahulu. Lagi kerap kita bertemu mereka lagi mesra jalinan perhubungan boleh dilakukan. Jangan tamak dan mudah merasa sibuk dengan masa yang ada. Kita sendiri yang tentukan masa sibuk kita dan bukannya masa yang tentukan kita sibuk ataupun tidak.

ii.        Berikan idea atau pandangan
Bila kita diperlukan memohon pandangan peribadi kita sentiasa berikan atas pengetahuan kita komen dan kemukakan ulasan yang terbaik. Tunjukkan kejujuran kita yang kita sememangnya mahu dan hendak untuk membantu mereka. Pada perkara yang kita sendiri tidak ketahui nyatakan sahaja kita tidak mengetahuinya dan jangan sama sekali berlagak pandai merasakan kita ini Profesor Serba Tahu. Elakkan perkara sebegini berlaku dan terjadi. Nak berikan berilah secara telus dan bersungguh dan jangan sama sekali berikan perkara-perkara yang kita tidak ketahui pula.

iii.       Berbelanja sedikit untuk mereka
Jangan terlalu kedekut atau terlalu berkira yang amat sangat. Ada kesempatan ajak mereka keluar minum atau menjamu selera demi menjaga ukhuwah yang terjalin. Ketahui tarikh lahir ucapkan selamat hari lahir walaupun melalui SMS. Bagi menyambut hari perayaan jangan sama sekali dilupakan ucapkan selamat menyambutnya. Kalau terdengar masuk wad ziarahi mereka sambil membawa cenderamata buat mereka. Penting untuk kita lakukan agar mereka sentiasa mengetahui yang kita selalu dekat di hati mereka. Tak perlu malu tapi lakukan dengan jujur dan ikhlas.

Semuanya memerlukan pelaburan. Tidak kira sama ada dalam bentuk wang ringgit, masa ataupun tenaga. Pergunakan sebaik mungkin tengah kita sihat ini. Bila dah sakit langsung tak boleh buat apa. Lakukan secara konsisten walaupun mungkin tiga atau empat bulan sekali. Yang penting jangan lupa terus seolah-olah mereka terima tawaran yang dikemukakan langsung buat endah tak endah sahaja selepas itu. Alangkah ruginya alangkah sedihnya andai perkara sebegini berlaku dan terjadi. Sentiasa ambil sikap berwaspada demi menjaga hati dan perasaan orang lain.