Sering kali kita mendengar antara strategi dan taktik dibicarakan dalam
jualan. Dua istilah yang cukup digemari dimaklumkan sesama orang SALES. Paling
menyeronokkan apabila ada kedengaran bahawa strategi itu adalah taktik manakala
taktik itu adalah strategi. Sehingga tak boleh nak dibezakan antara strategi
dan taktik. Memang boleh mengelirukan di buatnya. Bagi membezakan antara
strategi dan taktik kena ketahui apa maksud sebenarnya agar selepas ini tiada
kekeliruan lagi boleh berlaku dan terjadi. Strategi dan taktik masing-masing
membawa pengertian yang berbeza dan tiada kesamaannya.
Mengikut kamus Dewan Edisi Keempat strategi membawa maksud seperti berikut
1. ilmu tentang cara-cara merancang dan
melaksanakan tindak-tanduk peperangan, ilmu siasat perang;
2. siasat perang, taktik perang;
3. berupa siasat (muslihat) untuk mencapai
sesuatu maksud;
4. rancangan yang teratur (yang
memperhitungkan pelbagai faktor) untuk mencapai matlamat atau kejayaan;
strategi dua (tiga) serampang strategi yang
terdiri daripada dua (tiga) rancangan atau pendekatan yang utama yang
dilaksanakan sekali gus atau secara bersepadu.
Dalam jualan, strategi adalah satu pendekatan yang dilakukan bagi mencapai
satu-satu objektif tentang perniagaan. Strategi lebih menjurus kepada merangka
atau merancang bagi memastikan apa yang dilakukan boleh mencapai kejayaan.
Strategi juga adalah mencari cara atau kaedah untuk memenangi persaingan dengan
segala kekuatan dan kelebihan yang ada dan perlu dicari alternatif yang baru.
Dengan adanya strategi ini pasti membantu untuk lebih fokus pada sasaran
pasaran.
Di dalam strategi ini terdapat dua cara yang perlu diketahui iaitu
i.
Strategi jualan secara langsung (DIRECT)
Apa yang
dimaksudkan dengan strategi begini adalah bagaimana jualan dilakukan secara terus
menerus. Tidak memerlukan sebarang temu janji atau pertemuan yang di janjikan.
Hanya terus melakukan jualan memaklumkan apa penawaran yang boleh dilakukan.
Terima atau tidak bukan persoalannya yang penting buka mulut untuk menjualnya.
Kebiasaannya jualan seperti ini dilakukan oleh promoter-promoter yang berdiri
di sisi produk lalu menjualnya kepada siapa sahaja yang lalu lalang atau datang
bertanya kepadanya. Mulut kena manis dan pandai memikat bakal pembeli untuk
menerima tawaran yang di kemukakan. Konsep seperti ini dikenali juga sebagai
pendekatan jualan negatif (Negative Sales Approach)
ii.
Strategi jualan bukan langsung (INDIRECT)
Strategi yang
digunakan secara lebih berhemah. Bertemu dengan pelanggan memaklumkan segala
kelebihan dan manfaat yang boleh diperoleh kepada mereka yang mahukan produk
yang ditawarkan. Kebiasaannya pendedahan maklumat tentang produk lebih menjurus
kepada kelebihan, manfaat dan keuntungan yang bakal mereka peroleh yang
semestinya tiada pada pesaing yang menawarkan. Strategi jualan bukan langsung
ini lebih banyak memberi didikan dan kefahaman tentang produk yang ditawarkan.
Semuanya untuk memudahkan mereka mengetahui bagaimana strategi ini dilakukan
untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Mengikut kamus Dewan Edisi Keempat lagi, yang dimaksudkan dengan taktik pula adalah satu cara atau kaedah untuk
memperoleh, mencapai, atau mendapatkan sesuatu tujuan yang dikehendaki,
muslihat, siasat: musuh sedang menggunakan
taktik baru dalam usahanya hendak menghancurkan negara tersebut.
Bagi taktik dalam jualan pula membawa maksud kepada satu tindakan yang
cukup spesifik bagaimana untuk melakukan jualan. Tindakan secara terus-menerus
dilakukan secara pendedahan produk kepada sasaran bakal pembeli atau pelanggan.
Tindakan yang dilakukan lebih kepada untuk menarik minat seseorang bagi
menerima produk yang ditawarkan. Antara tindakan-tindakan yang perlu dilakukan
adalah seperti pengedaran risalah, perletakkan di tempat-tempat strategi
kain-kain rentang atau semasa bertemu dan bersembang dengan bakal pembeli atau pelanggan.
Bagaimana untuk melakukannya terserah kepada seseorang. Kalau taktik yang
dilakukan dirasakan berkesan maka eloklah dipertahankan melainkan ada
penambahbaikan perlu diberikan. Semuanya ini bagi memastikan apa juga tindakan
yang dilakukan boleh menghasilkan pulangan dan imbuhan seperti mana yang dimahukan
dari awal lagi.
Dapatlah disimpulkan bahawa melakukan strategi adalah satu bentuk perancangan
yang perlu kita lakukan bagi mencapainya manakala taktik pula adalah bagaimana
tindakan terbaik kita bagi perolehnya pula. Sememangnya antara strategi dan taktik
adalah berkait rapat antara satu sama yang lain. Pemikir ada mengatakan ‘bahawa
strategi tanpa taktik adalah laluan paling perlahan mencapai kemenangan. Taktik
tanpa strategi adalah kebisingan sebelum kekalahan’.
Wallahua’lam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan