Proses mendapatkan penutupan jualan bukanlah suatu proses yang boleh
diambil mudah dan senang untuk dilakukan. Tawaran yang ada sememangnya
bermatlamatkan agar tawaran diterima dengan sepenuh hati oleh bakal pembeli
atau pelanggan. Pasti setiap penutupan jualan yang tidak berjaya diperoleh akan
mengakibatkan kita merasa agak kecewa dan putus asa sedikit. Tidak boleh
dinafikan pasti akan memberikan kesan. Inilah tindakan yang memerlukan kita
melakukan dengan cukup berhati-hati dan berwaspada apabila telah sampai ke
peringkat penutupan jualan.
Perlu ada keyakinan dan ketenangan dalam melakukannya. Jangan terlalu
gelojoh, gopoh apatah lagi menggelabah tak tentu hala. Pastikan dalam
mendapatkan penutupan jualan ada beberapa langkah dan kaedah yang perlu kita
lakukan iaitu
i.
Per
mudahkan
Jangan
disukarkan sama sekali tapi per mudahkan apa yang sepatutnya. Sekali mereka
melihat segala yang kita tawarkan begitu sukar dan susah sudah tentu mereka
mula enggan untuk berurusan. Fikirkan jalan yang sebaik-baiknya beri bantuan
hulurkan pertolongan memudahkan setiap urusan mereka.
ii.
Bina
kredibiliti
Keyakinan
dengan perbualan yang tenang pasti memberikan impak yang cukup baik untuk
membina kredibiliti dan jati diri di hadapan mereka. Tunjukkan kehadiran kita
sebenarnya untuk membantu dan menolong mereka bukannya untuk mengena dan
mengambil kesempatan apa-apa pun atas mereka. Lakukan tindakan terbaik sebagai
seorang konsultan jualan. Tawarkan dengan tawaran yang terbaik dengan
menunjukkan segala yang berfakta secara logik akal dan mudah difahami. Jangan
berbelit dan memudahkan lagi mereka tidak fahami apa yang kita sampaikan. Biar
ringkas tapi jelas dan mudah difahami.
iii.
Dapatkan
testimoni
Segala
testimoni berikan kepada mereka. Sebaik-baiknya pengalaman terbaik dari
kenalan-kenalan mereka sendiri. Mudah baginya untuk melakukan rujukan. Tanpa
testimoni se menangnya sukar boleh dipengaruhi dan memikat hati mereka.
Pengalaman pelanggan kita pergunakan dengan sebaik-baiknya memberikan
pengalaman baru kepada bakal pembeli atau pelanggan kita.
iv.
Urus
segala jangkaan
Ketahui secara
jelas apa yang kita jangkakan mereka mahukan dan carikan selama ini dari kita.
Sentiasa bersiap sedia dengan jawapannya agar tidak mudah terjadi segala
bangkangan dan bantahan. Lebih baik bersedia dari tidak melakukan apa- pun ke
atas mereka. Kita yang menjual bermakna kita mengharapkan agar tawaran kita
diterima oleh mereka. Beri jangkaan apa yang bakal berlaku nanti. Tanpa
jangkaan sudah pasti apa juga yang berlaku kita tidak akan ketahui apa tindakan
terbaik perlu kita berikan dan tawarkan kepada mereka.
Berikan yang terbaik kepada mereka. Segala nilai tambah dan manfaat kepada
mereka biar difahami dengan mendalam. Jangan biarkan mereka keseorangan tapi
pastikan kita seolah-olah bersama-sama dengan mereka. Alang-alang menyeluk
pekasam biarlah sampai ke pangkal lengan. Lakukan yang terbaik dengan keyakinan
diri yang tinggi. Kita yakin pasti mereka juga akan yakin dengan kita. Segala
masalah mereka kita selesaikan dengan baik menerusi produk yang kita tawarkan.
Beri satu solusi dan bukannya satu bebanan buat mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan