Memastikan sasaran yang betul dan tepat memang diperlukan agar apa yang
kita usahakan mempunyai peluang yang tinggi untuk mendapatkan penutupan jualan
yang diperlukan. Tanpa sasaran yang tepat sudah pasti berapa banyak kita akan
kehilangan tenaga, wang dan masa hanya semata-mata sasaran yang ada tidak betul
dan tidak mengena dengan apa yang kita mahukan. Kerana itu pilihan yang betul
perlu sama sekali kita lakukan. Biarlah mengambil masa sedikit asalkan
keputusan akhir nanti memuaskan hati kita. Tiada siapa mahukan kekecewaan melainkan
itu yang kita mahukan.
Fokus dengan apa yang dilakukan agar segala tapisan dan saringan yang
dilakukan adalah tepat sama sekali. Dengan sasaran yang ada sudah pasti
semuanya mempunyai peluang yang tinggi bagi mendapatkan temu janji, presentasi,
perundingan dan seterusnya penutupan jualan. Kena ketahui apa bentuk sasaran
yang betul yang dirasakan boleh menerima produk yang ditawarkan. Antara fokus
yang perlu ada adalah
i.
Siapa bakal pengguna
Ketahui
segera dengan cepat siapa bakal pengguna produk yang ditawarkan. Kenal pasti
siapa pengguna sebenarnya. Jangan main hentam sesuka hati tapi tapisan dan
saringan kena betul dan tepat. Setiap produk pasti mempunyai sasaran pengguna
yang bagaimana diperlukan. Tidak kiralah sama ada mengikut darjat, lokasi,
tahap umur, kesihatan dan sebagainya. Semuanya kena ditentukan dengan baik dan
tepat. Peruntukkan sedikit masa lakukan kajian yang sewajarnya agar penapisan
dan tapisan dapat dilakukan dengan baik sama sekali.
ii.
Soal kewangan
Kewangan
sememangnya memainkan faktor utama dalam penawaran sesuatu produk yang
disyorkan. Kena tahu taraf kehidupan dan jawatan yang dipegang di samping
lokasi kehidupannya amat penting untuk diketahui. Biar kenal pasti dahulu dari
main hentam sesuka hati kerana kalau tidak betul sasarannya sudah pasti yang
merana itu nanti adalah kita. Ketahui produk yang ditawarkan dalam lingkungan
pendapatan berapa banyak yang mampu untuk memiliki produk yang ditawarkan.
Ambil tahu dan kena sensitif dengan keadaan sekeliling. Bukan kaki menyibuk tapi
ambil berat keadaannya.
iii. Bagaimana pasaran
Apa yang
berlaku pada pasaran kena ambil berat dan prihatin dengan apa yang berlaku
sekelilingnya. Menyasarkan produk yang ditawarkan amat memerlukan bagaimana
produk boleh mendapat sambutan dengan apa yang kita kehendaki. Pasaran yang
baik pasti produk kita akan mendapat sambutan. Jangan disangka air yang tenang
tiada buaya. Itu lah perumpamaan yang perlu sentiasa kita fikirkan. Peluang yang
ada jangan disangka dan dijangka hanya ada pada satu-satu tempat sahaja. Ketahuilah
bahawa kalau tiada kajian dan pengetahuan sudah pasti kita merasakan cukup
sukar untuk mendapat sambutan dan menembusi pasaran yang ada.
iv. Ketahui kesesuaian
produk
Setiap produk
yang dikeluarkan pasti mempunyai kelebihan, kehebatan, keuntungan dan nilai
tambah yang tiada pada pesaing dalam pasaran. Ketahui dengan lebih mendalam
termasuk sekali ciri-cirinya agar lebih mudah kita sasarkan pelanggan yang
bagaimana boleh menerima tawaran yang dikemukakan. Selagi kesesuaian produk
tidak di ketahui selagi itulah kita akan gagal menghulurkan bantuan dan
pertolongan kepada siapa pun yang memerlukannya. Fikirkan jalan yang sepatutnya
kita tempuhi dan bukan main redah sahaja.
Semakin kita melakukan tapisan dan saringan semakin luas lagi pengalaman
kita mengetahui pelanggan yang bersesuaian dengan penggunaan produk yang
ditawarkan. Jangan mudah merasakan bahawa produk yang ada boleh digunakan oleh
semua orang. Mesti ada orang-orang yang tertentu yang dikhaskan dan dikhususkan
untuk produk tersebut. Inilah tugasan kita sebelum menjual di mana usaha untuk
mengenal pasti siapa yang sepatutnya perlu ada dan dilakukan dengan sebaik
mungkin. Bak kata pepatah tak tumbuh tak melata tak sungguh orang tak kata. Berikanlah
sebaik yang mungkin agar sambutan orang ramai kepada produk kita sentiasa mendapat
sambutan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan