Melakukan jualan pasti memerlukan perhatian yang sewajarnya dari mereka.
Apa juga yang kita perkatakan dan maklumkan kepada bakal pembeli atau pelanggan
tugasan utama adalah mendapatkan perhatian sewajarnya dari mereka. Apa guna
kita bercakap atau memberi penerangan tapi malangnya mereka yang di hadapan
kita buat tak tahu sahaja. Langsung perhatian mereka yang sepatutnya kita ambil
dan tentukan menjadi hambar begitu sahaja. Penat kerja melakukan jualan andai
kata kita menjual tapi tiada siapa pun yang mengambil berat.
Umpama kita berikan kad perniagaan kita kepada bakal pembeli atau
pelanggan. Lantas kita maklumkan kepada mereka kalau berminat jangan lupa untuk
hubungi kita. Pasti sampai kiamat mereka tidak akan menelefon kita. Apa
tidaknya, kalau sesuatu jualan kita gagal untuk menarik minatnya sudah pasti
mereka tidak akan menghubungi diri kita. Mereka yang mengambil kad perniagaan
kita pun hanya disebabkan ingin menjaga hati kita sahaja. Bukankah rugi dan
sia-sia sahaja perbuatan kita kalau perkara sebegini berlaku dan terjadi.
Kerana itu dalam menarik minat seseorang ketika kita melakukan jualan kena
ada strateginya. Jangan main hentam sesuka hati begitu sahaja. Mesti ada cara
dan kaedah untuk kita melakukannya dengan harapan mereka terus berminat dan
masih mahu tahu seterusnya. Apa yang dimaksudkan dengan strategi tersebut
adalah
i.
Yakin
dengan apa yang kita lakukan
Yakin
dengan apa yang mahu kita berikan kepada sesiapapun juga dalam melakukan
jualan. Jangan teragak-agak dan mudah merasa sangsi. Berikan yang terbaik
dengan keyakinan yang tinggi. Kita yakin pasti mereka yang di hadapan kita juga
turut yakin dengan apa yang kita perkatakan. Jangan merasa cuak betul ataupun
tidak. Berikan yang terbaik agar hasil yang diingini juga menjadi yang terbaik.
ii.
Isytiharkan
kepakaran kita
Secara
berhemah dan bersopan maklumkan saja kepada mereka bahawa kita juga adalah
pakar dalam bidang jualan ini. Pastikan kita datang untuk membantu dan berikan
bantuan sewajarnya. Sesuaikan produk yang ditawarkan dengan masalah yang mereka
hadapi agar kehadiran kita memberikan satu solusi kepada mereka. Kita pakar
dalam bidang kita sudah pasti semakin mudah menarik minat seseorang untuk
berurusan dengan kita. Bukan untuk bangga dirikan menjadi ego dan sombong tidak ketentuan tapi
biar mereka tahu kita bukan sebarang orang untuk menjual produk kepada mereka.
Konsultan jualan kena berani untuk melakukannya.
iii.
Buktikan
kita juga mampu melakukannya
Pesaing
juga manusia dan melakukan perkara yang sama seperti mana yang kita lakukan.
Kenapa mesti menjadi dayus dan pengecut membiarkan sahaja mereka begitu mudah
melakukan jualan dan bukannya kita. Kalau mereka boleh melakukannya apa
kurangnya kita. Perbaiki segera kelemahan diri yang ada agar setidak-tidaknya
kita sama hebat dan setanding dengan mereka di luar sana. Kalau perkara begini
boleh kita lakukan sudah pasti kepercayaan dan minat bakal pembeli atau
pelanggan akan dapat kita tarik begitu sahaja.
iv.
Pasarkan
kepakaran kita
Jangan membodohkan
diri kita. Kenapa perlu merasa malu yang kita juga hebat dalam melakukan jualan
dan memberi keyakinan kepada bakal pembeli atau pelanggan untuk berurusan
dengan kita? Tarik minat mereka dan maklumkan sahaja kehebatan kita menawarkan
produk yang mereka cari selama ini. Biar jelas,ringkas dan padat asalkan mudah
difahami oleh mereka. Pakar atau tidak kita ini bukan kita yang tentukan tapi
mereka yang di luar sana akan mengetahui kita ini pakar atau tidak.
v.
Biarkan
mereka pasarkan diri kita
Keyakinan
mereka mudah diperoleh kalau hebahan mulut dapat dilakukan dengan sebaik
mungkin. Bila orang dah berpuas hati dengan kita apa yang kita lakukan sudah
pasti menjadi perhatian orang lain pula tanpa kita sedari. Begitulah hebatnya
kuasa hebahan mulut hanya kerana tahap perkhidmatan kita memberikan satu
kepuasan kepada mereka pula. Kita lakukan yang terbaik dan memuaskan hati
seseorang sudah pasti kita biarkan sahaja mereka pasarkan diri kita untuk kita
juga.
Dapatkan kepercayaan mereka dengan jalan mudah dan senang. Biar pasaran
tahu tentang kewujudan diri kita untuk memudahkan lagi kita melakukan jualan.
Bila kita berjaya menarik minat seseorang sudah pasti minat mereka akan kita
tukarkan kepada penutupan jualan pula. Nak dapatkan minat mereka kena pastikan
yang mereka telah yakin dan berpuas hati dengan apa yang telah kita maklumkan
kepada mereka. Banyakkan bersabar dan cekalkan hati dalam melakukan jualan
terutamanya dalam usaha menarik minat seseorang untuk menerima tawaran yang
dikemukakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan