Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 21 Oktober 2013

SUSULAN KALAU DI ABAIKAN






Terdapat satu tindakan dalam melakukan jualan kita kerap tertinggal tugasan ini. Tidak kiralah sama ada lupa ataupun malas pada hal kena dan mesti dilakukan. Apa yang di maksudkan tidak melakukannya adalah kegagalan dalam melakukan susulan. Tugasan yang sepatutnya kita lakukan sebagai satu susulan langsung diabaikan begitu sahaja. Mungkin terjadi disebabkan terlalu banyak yang perlu dilakukan sehingga tugasan susulan terbiar tanpa di sedari ataupun tidak. Inilah yang patut kita elakkan agar tidak mudah terjadi dan berlaku begitu sahaja.

Mungkin banyak sebabnya kegagalan dalam susulan boleh terjadi. Tidak mustahil salah sendiri dan tidak mustahil juga salah cara dan kaedah kita melakukan tugasan jualan. Semuanya adalah faktor-faktor yang boleh menyumbang kepada penyebab kenapa susulan tidak dapat dilakukan. Mungkin perkara-perkara seperti berikut perlu di ambil perhatian iaitu

i.             Tiada keutamaan
Kerana sibuk mengejar mendapatkan penutupan jualan dan peroleh jumlah imbuhan dan pendapatan yang tinggi apa juga bentuk susulan terus kita lupakan sama sekali. Prioriti kerja kena ada. Kena tahu mana satu yang penting perlu dilaksanakan terlebih dahulu. Jangan main hentam sesuka hati. Tak kira penting atau tidak main buat dan lakukan sahaja tugasan jualan. Kalau ini di amalkan sudah pasti susulan yang perlu kita lakukan pasti menjadi satu tanggungjawab yang dilupakan sama sekali. Berubah segera. Kena tahu mana satu yang penting, sederhana penting, kurang penting dan yang tak penting. Pecahkan ia untuk dilakukan segera mana satu yang perlu diselesaikan segera. Semuanya bergantung rapat bagaimana kita boleh menyelesaikannya.

ii.           Tiada sistem
Tugasan jualan kalau main hentam tanpa ada jadual yang sewajarnya pasti menjadi lintang pukang dibuatnya. Sekejap lakukan analisis sasaran pelanggan sekejap lagi menghubungi prospek mendapatkan temu janji dan mungkin sekejap lagi ada pelanggan yang perlu ditemui. Semuanya dalam setiap hari menjadi kelam kabut dibuatnya. Lakukan tugasan dengan gaya dan kaedah yang lebih teratur lagi. Tindakan terbaik ada kan jadual waktu untuk kita lakukan tindakan jualan kita. Jangan kelam kabut tapi susunkan menjadi teratur segala tugasan kita untuk memudahkan lagi tindakan tugasan seharian kita dengan lebih baik lagi. Minda tenang jiwa tenteram badan pun tak sakit kalau kita lakukan tugasan jualan kita dengan lebih tersusun. Pasti selepas ini apa juga bentuk susulan akan kita lakukan dengan lebih tersusun dan teratur sama sekali.

iii.          Kejar apa yang ada
Seperti mengejar bayang-bayang kita sendiri. Pasti hasilnya tidak ke mana kerana bayang-bayang yang ada bukan boleh ditangkap sama sekali. Main buat apa sahaja yang terhidang di depan mata pun bukannya boleh dilakukan dengan begitu sahaja. Kena ada perancangannya mengejar untuk melakukan apa yang sepatutnya. Lakukan perancangan dan berikan tindakan mengikut apa yang telah di rancang kan. Sebaik-baik tindakan perancangan harian perlu ada agar setiap susulan yang dilakukan dapat dilakukan dengan begitu berkesan.

iv.          Kerisauan
Penolakan  dan bantahan jualan sering kali merisaukan seseorang dalam melakukan jualan. Ini belum lagi di ambil kira tentang tabiat dan perangai buruk seseorang untuk menerima atau tidak tawaran yang dikemukakan. Ada perasaan risau sememangnya normal pada manusia. Yang tak normalnya adalah jika kita terlalu melayan risau tersebut sehingga menjadi takut dan gerun pula jadinya. Elakkan ini berlaku. Kena hadapi dengan keberanian yang ada. Lakukan susulan seperti mana yang telah di sedia maklumkan. Dah buat tapi gagal tidak mengapa kerana usaha telah pun dilakukan. Janganlah pula jadi gagal tapi sebarang usaha yang patut diusahakan langsung tidak ada apa-apa pun dilakukan sama sekali. Siapa nanti yang menanggung kerugian nanti? Tak lain tak bukan kitalah juga yang akan menanggungnya.

Berikan yang terbaik. Susulan adalah salah satu tugasan jualan yang penting untuk dilakukan dan dilaksanakan. Jangan abaikan apatah lagi buat-buat lupa. Jangan fikir kerenah bakal pembeli atau pelanggan yang telah membuatkan kita merasa cukup meluat pula sehinggakan tak perlu lakukan susulan. Fikirkan apa bakti kita selama ini adakah kita telah menghulurkan bantuan dan pertolongan seperti mana yang kita mahukan selama ini. Biarlah kita tidak di hargai asalkan kita masih ada lagi harga diri. Masukkan susulan yang perlu kita lakukan dalam diari tugasan harian kita agar tidak ada sama sekali ada yang tercicir dan membuatkan kita lupa sama sekali.