Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 14 Jun 2012

Walaupun 'YA' jangan terlalu yakin


Bersyukur ke hadrat Allah SWT apabila pelanggan bersetuju untuk menerima tawaran yang dikemukakan. Kerana terlalu ghairah ataupun terlalu seronok akan keputusan yang dilakukan oleh bakal pelanggan kita, tiba-tiba sahaja pelanggan terus menukar fikiran mengatakan tidak bersetuju pula untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Kenapa tiba-tiba sahaja menjadi begitu? Apa salah kita? Apa penyebabnya? Mesti ada sesuatu yang tidak kena.

Hanya kita terlalu ghairah dan seronok mendapat maklum balas bakal pelanggan kita menerima tawaran yang ditawarkan kadang-kadang tanpa kita sedari kerana keramahan dari mulut kita sendiri habis berkecai begitu sahaja. Kerana gatal mulut ceritakan yang berlebih-lebihan pula kepada bakal pelanggan tersebut tidak semena-mena punah terus mereka mengubah fikirannya. Mungkin perkara-perkara sebegini menjadi penyebab antaranya

i.                    Terlalu menekan sehingga bakal pelanggan merasa bosan
Terlalu gembira dengan keputusan bakal pelanggan tersebut tanpa menghiraukan apa-apa pun kita terus menerus ceritakan lagi memberikan penerangan tentang kelebihan dan manfaat kepadanya lagi berulang kali. Kerana terlalu bosan dengan leteran kita walaupun pada dasarnya beliau bersetuju, tapi malangnya langsung tak jadi pula. Punah segala-galanya. Pada mulanya beliau merasakan mungkin akan dapat menyelesaikan masalahnya tapi disebabkan penerangan kita yang berlebih-lebihan pula langsung beralih fikiran pula. Alangkah ruginya masa kita.

ii.                  Memperlekehkan pesaing
Telah diperkatakan jangan sama sekali kita per lekeh kan dan memandang rendah pesaing terdekat kita. Mungkin bakal pelanggan tersebut adalah pelanggan setia mereka ataupun ada adik beradiknya mahupun saudara-mara yang bertugas di tempat pesaing tersebut. Hanya kerana sibuk ceritakan tentang pesaing yang mungkin kita benci atau tidak suka terus menerus bakal pelanggan tersebut menolak tawaran asal yang pada mulanya beliau bersetuju untuk menerimanya.

iii.                Terlalu berikan keyakinan kepada bakal pelanggan
Bila pelanggan sudah mengatakan ya pastikan ia nya diselesaikan segera untuk menandatangani tanda persetujuan untuk menerimanya. Terlalu banyak input yang diberikan bagi tujuan memberikan lagi keyakinan dan kefahaman sebaliknya terus persetujuan asal terbiar hilang begitu sahaja. Cukuplah kalau pelanggan sudah mengatakan ya kerana pelanggan tersebut telah benar-benar memahaminya. Melainkan jika bakal pelanggan tersebut masih lagi mengemukakan persoalan yang perlu dijawab oleh kita.

iv.                 Janji yang keterlaluan
Sama sekali jangan berikan janji yang bukan-bukan dan di luar kemampuan kita. Kalau kita mengatakan kelulusan dalam masa seminggu katakan kepadanya dalam tempuh tersebut. Jangan kata esok pula dapat keputusannya melainkan kita benar-benar boleh lakukannya. Apabila bakal pelanggan merasakan kita mudah memungkiri janji sudah pasti beliau akan berikan keputusan segera membatalkan dengan begitu sahaja. Siapa yang rugi?

v.                   Lupa diri cepat sangat
Jangan sama sekali tunjukkan keghairahan terlebih sangat dikhuatiri nanti bakal pelanggan yang berada di hadapan kita akan meluat pula ke atas kita. Walaupun gembira dan seronok, kena kawal dahulu dan jangan sama sekali tunjukkan syok sangat. Bertenang dan bersabar agar bakal pelanggan tersebut tidak meluat pula dengan kita. Biasakan dengan berhemah dan bersopan sentiasa.

Situasi bakal pelanggan yang telah mengatakan ya sahaja bukan bermakna 100% memberikan persetujuan melainkan bakal pelanggan tersebut telah melakukan persetujuan sewajarnya mengikut apa yang telah kita lakukan jualan terhadapnya. Keyakinan yang cepat dan segera kadang-kadang boleh merosakkan kejayaan awal kita. Berhati-hati dengan tindakan agar penyesalan di hujung penceritaan tidak berakhir dengan kekecewaan yang sepatutnya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan