Berikut adalah skrip yang mungkin
kita semua boleh manfaatkan untuk diguna pakai.
‘Assalamualaikum
En Johan’
‘Nama saya Juara,
konsultan jualan dari Syarikat ABC’
‘Tahniah di
ucapkan kepada Encik kerana nama Encik telah terpilih untuk program terbaru
kami dalam mendapatkan kaedah memenuhi impian mencapai kekayaan Encik Johan’
‘Kalau Encik
Johan bersetuju bolehkah kita bertemu pada Hari Rabu ini jam 10.30 pagi di
pejabat Encik?’
Andai kata
prospek/pelanggan tidak bersetuju tanyakan ‘Bila masa yang bersesuaian
untuk Encik?’
Berikan peluang kepada
prospek/pelanggan tersebut menetapkan temu janji yang diinginkan.
Bila tarikh sudah di
tetapkan, ulangi semula untuk mendapatkan persetujuan. ‘Terima kasih En
Johan, kita akan bertemu nanti pada hari Khamis ini jam 11.00 pagi di pejabat
Encik’
Nyatakan penghargaan
kita sebelum menutup perbualan ‘Terima kasih sekali lagi atas kesudian
Encik meluangkan masa untuk kita bertemu lagi dan mohon kemaafan jika panggilan
saya ini mengganggu tugasan kerja Encik Johan. Terima kasih.’
Jangan terus ditutup
panggilan tersebut dan biarkan prospek/pelanggan tersebut yang menutup talian
telefon tersebut terlebih dahulu.
Jangan disukarkan tetapi
permudahkan agar segala urusan kita untuk mendapatkan satu temu janji cukup
mudah untuk kita perolehi. Sasarkan segera leads-leads yang ada agar kita lebih
mudah mendapatkan temu janji. Jangan putus asa tapi berusaha dengan lebih
konsisten dan bertanggung jawab sepenuhnya. Semakin banyak kita mendapatkan
temu janji semakin mudah untuk kita mendapatkan penutupan jualan. Selamat berjaya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan