Jangan hanya kerana kita terlalu
ghairah dan mahukan mendapat jualan, lurus bendul dibuatnya. Lebihkan berhati-hati
agar apa yang kita lakukan kita tahu apa tindakan sewajarnya yang perlu kita
ambil. Lebih baik ambil sikap yang berhati-hati dan berwaspada sentiasa agar
prospek/pelanggan tidak mudah mengambil kesempatan apa tah lagi untuk
membohongi apa yang kita mahukan.
Antara tindakan yang perlu kita
ambil agar prospek/pelanggan yang kita temui tidak mudah memberikan sebarang
penipuan dan kelentong yang bukan-bukan adalah dengan cara
i.
Penerangan yang jelas
Semasa
melakukan presentasi pastikan ia nya diberikan secara jelas, mudah difahami dan
senang disampaikan. Jangan terlalu berbelit dan menyampaikan hanya untuk kita
pula yang faham bukannya mereka. Kerana itu kita amat dituntut untuk mendalami
tentang pengetahuan produk yang ditawarkan sebelum presentasi dapat
disampaikan. Jangan ambil masa yang terlalu lama dan berjela-jela sehinggakan
prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita pula nanti merasa boring dan
meluat pula dibuatnya. Penerangan yang baik akan memberikan hasil yang terbaik
bukan sahaja kepada kita tetapi juga kepada prospek/pelanggan yang
mendengarnya.
ii.
Tanamkan kepercayaan kepada prospek/pelanggan
Tujuan utama kita
adalah untuk menarik minat prospek/pelanggan yang dihadapi dan bantu tolong
selesaikan permasalahan beliau dengan sebaik yang mungkin. Jangan sama sekali
timbulkan keraguan kepadanya tapi berikan sesuatu yang berfakta dan mempunyai
kebenarannya tentang produk yang ditawarkan.
iii.
Berikan fakta
Perkara yang
betul dan benar sahaja yang dapat menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh
prospek/pelanggan. Ini akan memberikan maklum balas yang baik juga untuk kita
terangkan kepada mereka tanpa perlu mengorek dan kemukakan soalan-soalan
tambahan lagi untuk mengetahui apa keperluan yang mereka kehendaki. Tunjukkan
penyelesaiannya dan jangan sama sekali berikan masalah lagi kepada mereka.
iv.
Beri kefahaman
Semakin mereka
fikirkan kebenarannya dan boleh membantu produk yang ditawarkan dapat
selesaikan masalah mereka sudah pasti hasilnya akan kita temui. Apabila mereka
sudah yakin atas produk kita sudah pasti tiada penipuan yang boleh berlaku
malah kejujuran mereka pula yang mudah untuk kita dapati. Biar lambat asal selamat.
Biar faham asalkan hasilnya ada. Jangan menggelabah dan tak tentu hala dalam
memberikan penerangan. Carilah jalan dan kaedahnya agar prospek/pelanggan yang
ditemui merasa puas dan senang hati mendapatkan kefahaman yang dicari-cari dari
diri kita sendiri.
v.
Fokus
Konsentrasi
amat diperlukan apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan yang dicari. Bila
kita fokus kita akan lakukan yang terbaik. Bila kita lakukan yang terbaik sudah
pasti orang nak menipu dan main-main sahaja amat sukar untuk mereka lakukan.
kesungguhan kita membuktikan produk yang ditawarkan ada nilainya pada mereka.
Bila mereka merasakan ada nilainya pada mereka sudah tentu dan sudah pasti
tiada siapa pun yang berani untuk mempermainkan kita semula.
Walaupun mudah ditipu dan dipermainkan bukan bermakna kita
akan sering ditipu begitu sahaja. Muhasabah semula pelajari apa kesilapan yang
telah kita lakukan untuk kita perbaiki semula. Jangan dirisaukan tapi pelajari
semula untuk tidak diulangi di masa hadapan. Setiap satu yang kita tempuh akan
lebih mematangkan lagi kita menjadi seorang yang tabah dan tenang dalam
menghadapi dunia jualan yang kita ceburi ini. Jangan salahkan sesiapa tapi
anggaplah sebagai satu ilmu yang akan mematangkan lagi kita melakukan jualan. Tiada siapa pun di dunia ini tiba-tiba sahaja
menceburi bidang jualan ini terus menerus mencapai kejayaan. Setiap apa yang
kita tempuh ini sudah pasti akan ada pelbagai dugaan, rintangan dan masalah
yang perlu dan patut kita tempuhi dengan tabah, sabar dan tenang sama sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan