Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 20 Jun 2012

HALANGAN MEREKA PENGHALANG SEMASA PENUTUPAN JUALAN


Detik paling menggembirakan seseorang yang melakukan jualan adalah apabila berjaya mendapatkan seorang pelanggan yang bersetuju menerima tawaran yang dikemukakan menerusi penutupan jualan yang dilakukan. Terasa syukur yang amat sangat. Seronoknya mengatasi kesusahan dan kesukaran yang dihadapi kita selama ini. Walaupun terdapat beberapa halangan dan dugaan yang menimpa, hanya penutupan jualan sahaja yang dirasakan dapat mengubati segala penat jerih yang kita lalui selama ini.

Walaupun begitu bagi mendapatkan penutupan jualan bukannya semudah yang dijangka dan dirasakan. Pelbagai halangan yang perlu ditempuhi terlebih dahulu. Halangan yang perlu ditempuh adalah dari prospek/pelanggan itu sendiri yang mana terpaksa kita hadapi. Kebanyakan prospek/pelanggan yang ditemui sudah tentu ramai yang mahu membelinya tetapi mereka sama sekali tidak mahu untuk dijual begitu sahaja

Berikut adalah halangan-halangan yang perlu kita tempuhi dan kenal pasti terlebih dahulu ke atas apa yang dirasakan oleh prospek/pelanggan yang kita hadapi ini sebelum penutupan jualan dapat kita lakukan iaitu

i.                    Takut menanggung kerugian
Satu pengalaman prospek/pelanggan yang lepas setelah menanggung kerugian atau hanya dari cerita pengalaman seseorang mengakibatkan mereka begitu takut dan risau untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Kerana itu kita di saran agar sentiasa menunjukkan perkara-perkara yang berfakta dan tunjukkan apa penjimatan yang boleh prospek/pelanggan boleh dapati hasil dari produk yang ditawarkan. Keyakinan diri kita akan lebih mudah mempengaruhi dan meransang seseorang apabila mendenganya.

ii.                  Takut ditipu
Tiada manusia yang sanggup ditipu. Cukup berhati-hati dengan tindakan yang dilakukan supaya penipuan dapat dihindari dan dijauhi. Kerana itu kita di saran agar tidak menipu kepada prospek/pelanggan yang ditemui kerana kesannya sudah pasti berpanjangan dan sampai bila-bila tidak akan percaya sama sekali.

iii.                Takut dikritik
Sedikit sebanyak perasaan malu dalam diri seseorang pasti wujud. Bimbang kerana mengambil dan bersetuju menerima tawaran dari kita prospek/pelanggan tersebut terus merasakan dan membuat andaian yang beliau akan dikritik dan dikutuk oleh kenalan dan rakan sepejabatnya. Cukup berhati-hati dalam melakukan penerimaan tawaran. Di sinilah terletak segala manfaat dan kelebihan produk yang ditawarkan dapat dilakukan agar mereka lebih faham dan jelas apa yang boleh mereka perolehi dari produk tersebut.

iv.                 Takut berlaku penolakan
Dah beria-ia prospek/pelanggan hendak mendapatkan pembiayaan dari kita, rupa-rupanya tak boleh pula hanya disebabkan komitmennya yang tinggi ataupun mempunyai sejarah rekod pembayaran hutang yang tidak berapa elok. Nasihat dan pandangan kita amat diperlukan agar prospek/pelanggan yang ditemui segera memahami apa yang kita perlukan bagi membantu menyelesaikan masalah yang dihadapinya.

v.                   Terlalu sibuk
Terlalu melayan kesibukannya langsung tiada masa untuk kita. Ambil tahu bila masa yang bersesuaian untuk bertemu dan melakukan presentasi. Jangan mudah mengalah kerana tiada manusia pun di dunia ini yang sentiasa sibuk memanjang 24 jam sehari. Pasti ada sedikit ruang untuk kita memberikan presentasi kepadanya. Terus berusaha kerana kesungguhan tiada mengenal penat lelah.

vi.                 Sudah merasa terlalu selesa
Dah terlalu percaya dengan satu-satu produk sampai bila-bila terasa begitu selesa menggunakannya. Terlalu yakin dan setia yang amat sangat sehingga produk yang serupa atau yang lebih baik dari itu langsung tidak mahu menggunakannya hanya kerana keyakinan yang sudah tersemat dan tersemai di pemikirannya. Kena teruskan usaha berikan keyakinan kepada mereka tanpa mengenal putus asa. Hanya penerangan yang terbaik menjelaskan apa yang beliau akan perolehi akan membuatkan mereka berfikir semula dan tergerak hati untuk memikirkannya.

vii.               Mudah dipengaruhi
Hanya percaya apa yang diperkatakan oleh pihak ketiga apa juga yang kita perkatakan langsung tidak dipercayai. Lebih mudah mempercayai hebahan mulut dari segala-galanya sehingga terasa begitu sukar melakukan keputusan dengan sendirinya. Jagai tahap perkhidmatan kita, jalinkan perhubungan yang baik dengan sesiapa juga agar apa yang kita lakukan sentiasa menjadi bualan orang ramai mempercayai apa yang kita lakukan selama ini.

Dapat kenali halangan-halangan yang menimpa mereka ini terlebih dahulu dan cari jalan penyelesaiannya pasti akan memudahkan lagi kita melakukan penutupan jualan yang diharapkan. Jangan mudah sangat berputus asa apatah lagi merasa kecewa. Teruskan perjuangan kerana setiap yang pahit itu lambat laun pasti ada manisnya. Bersungguh dalam melakukan tugasan, kenali lebih baik apa yang diperlukan dan bantu untuk selesaikan permasalahan mereka. Pasti penutupan jualan akan muncul juga akhirnya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan