Presentasi sememangnya satu tugasan
yang boleh dianggap sebagai satu cabaran yang menguji skil kita dalam
berkomunikasi kepada prospek/pelanggan. Penerangan yang terbaik dalam
memberikan kefahaman yang diperlukan oleh prospek/pelanggan perlu diberikan
perhatian yang sewajarnya. Jangan sama sekali menganggap mudah sahaja kerana
untuk menarik perhatian mereka, penerangan yang memuaskan hati dan mendapatkan keputusan yang
diperlukan bagi menerima produk yang kita tawarkan.
Tiada sesiapapun yang memerlukan
kegagalan melainkan kejayaan sahaja. Namun bagi mendapatkan kejayaan bukannya
satu tugasan yang mudah yang boleh di perolehi dengan cara dan kaedah yang
begitu sahaja. Bukan mengharapkan takdir atau bernasib baik sahaja untuk
mendapatkan penutupan jualan dan presentasi yang diberikan mendapat sambutan
yang baik dari prospek/pelanggan yang ditemui tetapi juga terdapat beberapa
perkara yang perlu dielakkan semasa presentasi yang dilakukan tidak menjadi
hambar dan diterima baik oleh prospek/pelanggan.
Antara perkara-perkara yang perlu
dielakkan semasa presentasi diadakan supaya kegagalan dapat dielakkan adalah
dengan cara
i.
Tiada persiapan
Apa pun perkara
yang dilakukan, semuanya memerlukan persiapan yang rapi dan jitu agar apa yang
dilakukan dan dipersembahkan kepada orang lain mempunyai kesempurnaannya agar
pendengar yang ada tidak memberikan kebosanan yang melampau hanya hasil dari
persiapan kita yang tidak sempurna yang terlalu banyak cacat celanya. Jangan
dibiarkan kita tiada persiapan asas agar prospek/pelanggan tidak merasa
dikecewakan.
ii.
Terlalu banyak
maklumat yang disampaikan
Terlalu banyak
info yang disampaikan akan membuatkan prospek/pelanggan merasa jemu dan bosan
sehingga mereka nak bertanya atau mengemukakan permasalahan mereka agar sukar
dan payah. Kurangkan presentasi tapi lebihkan banyak bertanya dan kemukakan
soalan-soalan yang sepatutnya yang ada kaitan dengan keperluan dan kemahuan
mereka yang mendengarnya. Penerangan biarlah ringkas, jelas dan padat.
iii.
Masa yang terlalu
lama diperuntukkan
Elakkan dari
mengambil masa yang terlalu lama, fikirkan tentang prospek/pelanggan dan jangan
sama sekali fikirkan tentang masa luang kita kepada mereka. Semakin kita
ringkaskan masa penerangan kita kepada mereka semakin banyak masa kita ketahui
segala masalah mereka untuk kita bantu mereka se maksimum yang termampu.
iv.
Topik yang
disentuh banyak sekali
Adunkan agar tiada
topik-topik yang boleh menghilangkan minat orang untuk mendengarnya kerana
mereka yang mendengarnya bukannya di dalam sesi pembelajaran seperti di sekolah
atau di kolej. Ringkaskan sebaik yang mungkin agar mereka merasa mudah difahami
dan tahu apa yang boleh kita bantu mereka.
v.
Antara nyata dan
penyeri persembahan
Bila memberi
penerangan biarlah berfakta tentang produk yang ditawarkan dengan memberikan
segala kelebihan dan manfaat produk yang ditawarkan kepada mereka. Bukan yang
mendengarnya bukan hendak melihat gaya persembahan yang menarik dari kita
tetapi hanya untuk mendapat tahu apa yang mereka dapati dari produk yang kita
tawarkan kepadanya.
vi.
Tidak teratur
Susunlah dan
aturkan presentasi kita sebaik yang mungkin yang dirasakan dapat diterima dan
difahami dengan baik dan jelasnya tentang segala kelebihan dan manfaat yang
bakal diterima oleh prospek/pelanggan yang mendengarnya. Jangan biarkan dan
bagi mereka keliru dan pening kepala dibuatnya hasil daripada kecelaruan kita
menyampaikan maklumat yang dikehendaki. Susunan yang betul dan memudahkan lagi
kefahaman memberikan impak dan kesan yang terbaik untuk mereka mendapatkan
kefahaman dan sampai segala info kepada mereka apa yang ingin kita utarakan.
Bila mereka telah fahami dan ketahui maka semakin mudah untuk kita mendapatkan
penutupan jualan dari mereka.
vii.
Terlalu banyak
kesilapan
Kita yang menjual
tunjukkan profesionalnya kita kepada mereka. Sifar kan segala kesilapan dan
kesalahan yang boleh dielakkan agar prospek/pelanggan lebih yakin dengan
keupayaan kita dalam memberikan penerangan. Kalau kita tidak yakin dan asyik
memberikan maklumat yang tidak betul, keyakinan mereka kepada kita pasti akan
luntur begitu sahaja. Elakkan dari perkara sebegini berlaku dengan mudah dan
senangnya.
Elakkan dari berlaku kegagalan dalam
presentasi dan persembahan kita kepada prospek/pelanggan yang ditemui kerana ia
melibatkan kredibiliti dan tanggungjawab kita kepada prospek/pelanggan
tersebut. Ia nya adalah bermula dengan latihan dan seterusnya pengalaman yang
ditempuhi untuk diperbaiki dari masa ke semasa. Semakin kita menguasai
kemahiran melakukan presentasi dan persembahan yang diharapkan semakin mudah
pula untuk kita mendapatkan penutupan jualan yang dikehendaki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan