Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 6 Jun 2012

JANGAN BODEK TAPI PERLU DIPUJI SECARA IKHLAS


Bertemu dengan prospek/pelanggan memang mendebarkan apatah lagi untuk mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang dikehendaki. Dahlah tak berapa nak kenal orangnya entah macam mana pula layanan beliau kepada kita. Kerana itu kita di saran agar pada tempat yang pertama kali kita dibenarkan masuk ke premisnya mata perlu liar sedikit mencari info dan maklumat untuk diguna pakai bagi tujuan pembuka kata ataupun memuji apa yang diminatinya pendorong sebab mempermudahkan lagi komunikasi antara prospek/pelanggan.

Mungkin contoh-contoh di bawah ini boleh memberi idea kepada kita dalam memberi pujian yang ikhlas terlebih dahulu bagi memastikan satu tarikan komunikasi dan interaksi kita kepada prospek/pelanggan untuk terus berhubung dengan kita iaitu antaranya adalah

Mungkin kata-kata sebegini boleh dimanfaatkan secara bersama.....

Susun atur pejabat Encik ini sungguh kemas dan teratur, pasti ramai yang menghargainya

Pemandangan di luar tingkap Encik ini begitu cantik pemandangannya

Di mana Encik dapat lukisan dinding ini, sungguh menarik dan mempesonakan

Comel anak-anak Encik di dalam gambar ini. Berapa ramai semuanya?”

Tahniah Encik dikurniakan darjat kebesaran, pingat apa yang Encik dapat ini?

Cantik piala ini, pertandingan apa yang Encik menangi ini?

Apa tujuan kita perlu memberikan ujian secara ikhlas ini kepada prospek/pelanggan yang kita temui? Banyak hikmah nya kalau kita dapat praktik kan pujian yang ikhlas dan yang benar dari dalam hati kita sendiri. Yang pentingnya mana yang kita tidak berkenan atau tidak kita gemari jangan sama sekali kita perkatakan pula di hadapan prospek/pelanggan tersebut ditakuti jadi lainlah pula jadinya nanti. Antara penyebabnya adalah kerana

i.                     Laluan permulaan bagi memudahkan lagi interaksi kita merapatkan lagi perhubungan dan komunikasi dengan prospek/pelanggan

ii.                   Tunjukkan kepentingan prospek/pelanggan terlebih dahulu

iii.                  Wujudkan suasana harmoni dahulu sebelum jualan dapat dilakukan

iv.                 Kembalikan mod yang baik kepada prospek/pelanggan untuk mereka bersedia mendengar dan melalui proses jualan nanti

v.                   Kita akan lebih berkeyakinan untuk melakukan jualan apabila prospek/pelanggan yang ditemui berada di dalam keadaan ceria dan bersedia menerima kehadiran kita






Sememangnya prospek/pelanggan telah mengetahui yang kita mahu untuk menjual, tetapi jika pujian yang ikhlas tidak disertakan hanya semata-mata hanya ingin menjualnya sahaja maka prospek/pelanggan akan memandang endah tak endah sahaja seperti tidak berminat mana. Ingat sentiasa agar kita sentiasa mampu untuk memenangi hati seseorang dahulu dari mencari kemenangan dipihak kita terlebih dahulu. Ubah persepsi mereka dahulu terhadap kita dengan mencari apa yang mereka sukai, gemari dan seronok untuk mendengarnya terlebih dahulu. Semakin kita membodek semakin prospek/pelanggan merasa rimas, tidak suka dan akan menjauhkan dirinya dari kita.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan