Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 28 Jun 2012

Usahakan yang besar amaunnya


Mendapatkan keputusan akhir dengan penutupan jualan sememangnya amat menyeronokkan dan membanggakan tindakan buat kita. Segala penat lelah terbalas akhirnya apabila pelanggan bersetuju untuk menerima tawaran yang telah kita tawarkan kepadanya. Sudah pasti bukan setakat kita sahaja yang bergembira tetapi juga pihak pengurusan ataupun pengeluar tidak akan bertanya dengan banyak lagi.

Tapi adakah ianya amat memadai dan berbaloi buat kita? Adakah dengan jumlah jualan yang kecil amaunnya sudah di kira memadai? Agak memenatkan. Kerja yang sama tapi sasaran untuk mendapatkan jumlah amaun yang besar gagal pula kita perolehi. Berbaloi atau tidakkah akan tugasan kita kali ini? Kenapa amaun pula yang perlu di ambil kira sedangkan jualan telahpun kita lakukan dan laksanakan sama sekali.

Mungkin perkara-perkara berikut perlu kita fikirkan bersama

i.                    Bukan setakat bilangan sahaja
Amaun yang besar ke atau amaun yang kecil ke kerjanya sama sahaja. Alang-alang melakukan kerja biasakan diri lakukan dengan menangkap amaun pembelian yang besar-besar sebesar yang boleh. Penat kalau macam ini kalau dapat amaun yang sedikit yang asyik kecil-kecil sahaja amaunnya. Walaupun dah menjadi satu tabiat dan amalan kita boleh mendapatkan penutupan jualan tapi kalau setakat amaunnya kecil bagaimana? Fikirkan tindakan kita yang sewajarnya. Jualan adalah satu permainan angka.

ii.                  Memenatkan
Pada sesiapapun yang di temui pasti penerangan dan presentasi yang dilakukan tetap sama sahaja. Namun hasilnya bagaimana? Kena tenguk berapa banyak amaunnya juga jangan asyik fikir penutupan jualan sahaja yang diterima. Dah melakukannya kena pastikan juga amuannya biar turut sama besarnya juga sepenat dengan apa yang telah kita lakukan. Biar amaun yang kita dapat nanti dapat sebesar yang boleh sehebat tenaga dan masa yang telah kita curahkan dan luangkan kepada mereka.

iii.                Kena ada ‘WORK SMART’
Setakat ‘WORK HARD’ tidak di susuli dengan ‘WORK SMART’ mana cukup. Kedau-duanya kena ada. WORK HARD bagaimana mendapatkan sasaran pelanggan dan menarik minat mereka manakala WORK SMART dalam memberikan penerangan dan mencuit hati serta perasaan mereka mendapatkan lagi amaun yang semaksima yang boleh bersesuaian dan berkelayakan maksima mengikut prosidur untuk kita lakukan. 

iv.                 Tarik minat
Bukan tarik perhatian sahaja tapi dapatkan minatnya selesaikan permasalahan yang dihadapinya agar pelanggan nampak yang kita menawarkan kepadanya satu solusi membantu selesaikan masalah yang di hadapinya. Tunjukkan dan lakukan  produk yang di tawarkan memang cukup relevan padanya. Kena kreatif. Bukan paksaan dan tidak perlu merayu. Kebenaran dalam memberikan fakta sudah memadai. Tarik kemahuan dan keperluannya agar menumpukan perhatian sewajarnya. Dua dalam satu. Penyelesaian membantu masalah mereka dan keberkatan dari Allah SWT. Itu senjata kita yang perlu di pergunakan.

v.                   Biar lebat komisen dan pulangannya
Satu produk dapat jual sehari cukup berbeza rasanya dengan 5 produk sehari pendapatan yang di terima. Lakukan semaksima yang termampu dapatkan seorang pelanggan tapi menerima tawaran tiga atau empat produk yang lain ditawarkan sama sekali. Semakin banyak produk berjaya di jual bermakna semakin bertambah pendapatan kita. Tak tergugat iman di buatnya! Sentiasa kira komisen kita agar kita tahu berapa banyak komisen yang boleh kita perolehi dan di mana kedudukan sebenar kita. Kalau rakan seperjuangan kita yang lain boleh banyak dapatkan komisen, apa lagi kekurangan yang ada pada kita. Tak perlu buat ‘MEDICAL CHECK UP’ pada doktor perubatan. Cukup hanya lakukan Muhasabah di mana silap dan salahnya pada diri kita. Perjuangan bukan setakat mengejar sasaran tapi perjuangan sebenar dalam jualan adalah perolehi komisen setinggi yang boleh dan semaksima yang termampu. Bukankah telah di perkatakan jualan adalah satu permainan angka! Lakukan sebaik mungkin.

Kerana itu kita di saran agar sentiasa mencari ‘AMAUN YANG BESAR’. Cari amaun harga produk yang besar-besar dan PERATUSAN pulangan komisen yang tinggi kepada kita bagi seseorang pelanggan yang kita temui. Pujuk pelanggan lakukan pembelian demi pembelian berdasarkan produk-produk yang bersesuaian. Kerana itu kita di saran memberikan penerangan yang betul, memujuk secara profesional dan mempengaruhi keputusannya memaksimakan kemahuan dan kehendaknya pada produk organisasi yang kita wakili. Teruskan usaha lakukan tanpa gagal dapatkan amaun komisen dan perolehan yang besar-besar sebesar impian dan idaman kita.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan