Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 27 Jun 2012

MENGHADAPI KRITIKAN


Semasa kita berdepan dan bertentangan mata menghadapi prospek/pelanggan, tidak dinafikan lagi situasi berhadapan dengan satu kritikan yang pedas dan melemahkan lagi semangat kita untuk menjual pasti kita tempuhi juga. Berdesing telinga dibuatnya menyirap darah dirasakan apabila mendengarnya tapi apakan daya apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan kesabaran dan ketenangan kita merupakan satu faktor paling penting untuk kita hadapinya. Tenteramkan dahulu suasana yang dihadapi tetapi jangan sama sekali kita pula yang melenting yang bukan-bukan walaupun kita merasakan apa yang diucapkan itu adalah salah dan tidak benar sama sekali.

Tidak dinafikan ia nya adalah hak setiap individu untuk mengkritik tetapi kadang-kadang orang yang mengkritik tersebut tidak memikirkan tentang hati dan perasaan seseorang apabila ia nya dikritik dengan teruk sekali. Apa yang penting mereka merasakan apa yang dikritik itu adalah betul dan ada kebenarannya menurut pada pandangan peribadi mereka. Inilah tugasan kita untuk perbetulkan semula apa yang dikritik oleh prospek/pelanggan yang kita hadapi.  Antara tindakan-tindakan yang sepatutnya kita ambil adalah

i.                    Bersabar dan jangan terlalu cepat melenting
Bawa bertenang dahulu dan jangan sama sekali mudah melenting dan menunjukkan ke tidak puasan hati. 

Firman Allah bermaksud “Wahai sekalian orang-orang yang beriman sabarlah kamu sekalian dan teguhkanlah kesabaran mu itu.” (Surah Ali Imran Ayat 200). Apabila kita bersabar bermakna kita masih dapat mengawal situasi yang dihadapi dan tunjukkan ketenangan kita di hadapan prospek/pelanggan yang ditemui.

ii.                  Terima kebenarannya terlebih dahulu
Walaupun tidak berpuas hati dengan apa yang diperkatakan, bertenang dahulu dan jangan sama sekali mudah melatah dan bertikam lidah pula. Sentiasa kena ingat, orang yang tahu tentang produk yang ditawarkan sebenarnya adalah kita sendiri dan bukan sama sekali mereka. ‘Ya’ kan sahaja dahulu supaya prospek/pelanggan tersebut merasa begitu puas dan selesa apa yang diperkatakannya. Jangan pula mencelah kerana ini akan memburukkan lagi keadaan.

iii.                Pertahankan dan nyatakan sebabnya
Temui masa yang bersesuaian apabila keadaan telah reda. Tunjukkan kebenarannya melalui perkara-perkara yang berfakta ataupun testimonial pelanggan yang gembira dengan produk kita. Perbaiki keadaan dengan ucapan yang penuh dengan berhemah dan lemah lembut agar situasi yang dihadapi prospek/pelanggan yang mengkritik tersebut sudah mula boleh menerima kehadiran diri kita. Selagi kita turut kecoh selagi itu keadaan tidak dapat diselamatkan. 

Jangan sama sekali berdolak dalih ataupun memberikan satu auta kepada prospek/pelanggan tersebut untuk menyedapkan hati mereka bagi tujuan melenyapkan kritikan yang dihadapi. Mungkin ada kebenarannya. Yang penting kita sedia untuk mendengarnya dahulu dan menghadapinya sebaik mungkin. Menghadapi kritikan ini baik daripada menghadapi prospek/pelanggan yang panas baran kerana apabila seseorang yang kita hadapi ini mengkritik sekurang-kurangnya kita tahu yang orang yang kita temui ini telah tahu tentang produk kita hanya menunggukan sahaja waktu yang bersesuaian untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Yang penting jangan sama sekali bertindak putus asa dan kecewa yang amat sangat apabila menghadapi situasi yang begini.

Daripada Anas ra beliau berkata, Rasulullah SAW telah bersabda, “Bantulah saudara mu, sama ada dia itu menzalimi atau dizalimi.” (Seorang sahabat) bertanya, “seorang lelaki itu wahai Utusan Allah, aku membantunya jika dia dizalimi. Bagaimana pula boleh seorang yang menzalimi itu aku membantunya?” Baginda Rasulullah SAW menjawab, “Engkau menyekat atau menghalangnya daripada melakukan kezaliman, maka sesungguhnya demikian itu adalah bantuan untuknya” [Hadis diriwayatkan oleh al-Bukhari]




Tiada ulasan:

Catat Ulasan