Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 12 Jun 2012

JAUHI ISU-ISU KONTOVERSI DI HADAPAN MEREKA


Tiada sesiapa yang boleh menjangka tatkala kita melakukan jualan tiba-tiba sahaja kita berhadapan dengan prospek/pelanggan yang begitu ghairah pula untuk bercerita dan menceritakan tentang isu-isu yang agak sensitif dan begitu jauh sekali dari topik yang kita ingin sampaikan seperti isu-isu kontroversi dan pergolakan politik, ugama, bangsa ataupun kepimpinan negara. Satu isu yang harus kita cuba elakkan dari terjerumus dalam perangkap yang sepatutnya untuk kita jauhi sama sekali supaya tiada  kesan yang agak mempengaruhi kesan negatif kepada karier kita dalam bidang jualan ini.

Belajar untuk mengelak walaupun kita pun turut sama menggemarinya. Beri tumpuan semula dan fokus agar kita tahu di mana kedudukan sebenar diri kita dan organisasi tempat kita bernaung. Ingat sentiasa matlamat utama kita adalah untuk dibawa persembahan dan penawaran yang terbaik kepada pelanggan tidak sama sekali di campur adukkan dengan isu-isu di luar bidang kita.

Tanganinya segera dan jangan sama-sekali menunjukkan minat kita pula apatah lagi menonjolkan idea pula menunjukkan seperti kita lagi hebat dari prospek/pelanggan. Sebaik-baiknya di hadapan prospek/pelanggan tersebut berikanlah pelbagai alasan kepada mereka seperti

i.                    Hargai apa yang mereka perkatakan
Jangan sama sekali membantah apa yang diperkatakan tetapi ucapkan penghargaan kita terhadapnya terlebih dahulu kerana memberi pendapat ataupun idea secara spontan. Sebarang pertanyaan tentang isu-isu ini sebaik-baiknya lakukan kemaafan kita tidak dapat memberikan jawapan balas sepertimana yang dimahukan. Tolak dengan baik dengan memberikan alasan ianya bukanlah satu masa yang baik untuk dibincangkan buat masa ini. Lakukan secara berhemah dan bersopan santun agar prospek/pelanggan tersebut sama sekali tidak berkecil hati dibuatnya.

ii.                  Nyatakan kegembiraan kita
Fokus kita adalah untuk menawarkan produk kepadanya. Jangan sampai prospek/pelanggan merasa menyampah pula atas sifat berkecualinya kita tetapi secara berhemah dan bersopan santun nyatakan buat masa ini bukanlah masa yang bersesuaian dan nyatakan tumpuan kita adalah untuk melakukan penawaran sepertimana yang dikehendaki. Kita gembira melakukan jualan dan ini adalah matlamat kita melakukannya dan biar prospek/pelanggan yang ditemui juga tahu yang kita amat bergembira untuk melakukannya seolah-olah tiada perkara lain yang perlu diceritakan apabila bertemu dengan kita melainkan tentang produk-produk yang ditawarkan sahaja.

iii.                Tarik tumpuan pelanggan semula
Elakkan dari terikut dan mudah terpengaruh dengan apa yang prospek/pelanggan perkatakan. Tunjukkan dan fahamkan prospek/pelanggan yang berada di hadapan kita tujuan utamanya kenapa kita hadir kepada mereka adalah untuk membantu menyelesaikan permasalahan mereka dan menunjukkan jalan penyelesaian tersebut kepada mereka. Biasakan dengan menunjukkan perkara-perkara yang berfakta seperti pengiraan dengan menunjukkan kerugian yang bakal mereka tanggung jika mereka masih enggan untuk menerima tawaran kita atau cuba melambat-lambatkan proses penutupan jualan. Banyakkan bersabar dan tenang dalam menghadapi ujian yang dihadapi.

iv.                 Maklumkan kekangan kita
Berterus terang yang kita adalah orang yang melakukan perniagaan kepada sesiapa sahaja tidak mengira apa juga jawatan, pangkat, ugama, bangsa dan pegangan. Nyatakan kita tidak menyebelahi sesiapapun juga dalam isu-isu yang dinyatakan. Yang penting kita hanya menjalankan amanah dari majikan kita. Kalau kita menyebelahi satu-satu isu ditakuti dan dikhuatiri nanti ada pihak yang akan memandang serong dan akan menyukarkan pula tindakan kita di masa hadapan pula. Belajar menjadi seorang yang neutral bebas dari apa-apa isu yang cuba yang ketengahkan dan memberi sokongan ke atas mereka.

Bertindak bijak dan cerdik dalam menangani apa-apa isu yang timbul yang cuba di manipulasikan dan diajak berbicara oleh prospek/pelanggan kita. Jangan mudah terpengaruh walaupun kita bersetuju apatah lagi jangan pula kuat membangkang jika kita sama sekali tidak menyetujuinya pula. Suka atau tidak tentang sesuatu isu yang dibangkitkan pastikan kita buat tak tahu sahaja dan berikan tumpuan kita dalam memberikan penawaran produk yang kita kehendaki.  Biar prospek/pelanggan yang kita temui begitu jelas tentang pendirian kita lebih mengutamakan pekerjaan dan tugasan kita dari bersembang tentang isu-isu yang menimbulkan kontroversi dan negatif di pandangan masyarakat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan