Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 9 Jun 2012

Kaedah mendapatkan temu janji


Dalam mendapatkan temu janji seperti mana yang di ingini antara perkara yang harus kita elakkan adalah dengan melakukan

i.                     Sebaik-baiknya semasa perkenalkan diri kita nyatakan nama kita yang mudah diingati oleh si penerima panggilan tersebut. Jangan sama sekali berikan nama penuh kita terutama sekali jika nama kita ini terlalu berjela panjangnya.

ii.                   Sebaik-baiknya jangan nyatakan jawatan kita tetapi paling baik maklumkan kita adalah seorang konsultan jualan.

iii.                  Bentuk ayat-ayat yang pendek dan mudah untuk difahami dan jangan terlalu pajang berjela. Sebaik-baiknya sediakan skrip didepan mata supaya tidak mudah lupa.

iv.                 Tarik minat dan perhatian si penerima terlebih dahulu.

v.                   Sebaik-baiknya gunakan pendekatan yang boleh memberikan jalan penyelesaian kepada masalah beliau.

vi.                 Jangan sama sekali ceritakan produk yang ingin ditawarkan semasa perbualan telefon. Elakkan ia nya berlaku.

vii.                Biar kita yang tetapkan temu janji terlebih dahulu dan bukan membiarkan sahaja prospek/pelanggan yang berikan temu janji. Melainkan temu janji yang kita tetapkan tidak dipersetujui barulah kita berikan kelonggaran kepada prospek/pelanggan tersebut menetapkannya pula.

viii.              Jangan biarkan perbualan terlalu lama, ringkaskan secepat yang mungkin.

ix.                 Sediakan kertas nota untuk catatan tarikh temu janji dan bukan biarkan kita nyatakan tunggu sekejap untuk mencatatkan tarikh dan masa yang dimahukan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan