Dalam tempuh kita memberikan
perkhidmatan kepada prospek/pelanggan, terdapat beberapa halangan yang perlu
kita ketahui terlebih dahulu agar ianya tidak berlarutan menyukarkan lagi
tugasan diri kita melakukan jualan. Apabila keadaan menjadikan ia nya sebagai
satu kesukaran dan kepayahan apabila menghadapi mereka sudah pasti bukan sahaja
jualan sukar untuk dilakukan tetapi juga untuk bertemu dengan mereka juga akan
menjadikan amat sukar dan payah sama sekali. Adalah satu yang merugikan pada
kita juga jika perkara yang sebegini boleh berlaku dan terjadi dengan
sewenang-wenangnya.
Oleh itu, dalam melakukan jualan
demi tugasan yang di amanahkan adalah kita amat disarankan sama sekali agar
beberapa tindakan sewajarnya perlu kita ambil kira terlebih dahulu agar di
kemudian hari di saat kita bertemu dengan prospek/pelanggan yang dikehendaki
amat mengakibatkan satu tindakan yang mudah dan senang untuk kita capai
terlebih dahulu iaitu
i.
Bina hubungan yang baik dan mantap dengan melakukan perkhidmatan yang
terbaik pernah diberikan
Selagi kita
mempunyai hubungan yang baik dan dikekalkan momentum yang ada memastikan
hubungan yang sedia ada berjalan lancar tanpa sama sekali kita melupakannya,
sudah pasti mereka akan mudah menerima kehadiran diri kita. Bukan setakat mereka
bersetuju menerima tawaran yang ditawarkan tetapi juga sanggup memberikan
kepada kita beberapa nama sahabat handai mereka sebagai referral untuk kita
melaksanakan jualan ke atas orang lain pula
ii.
Jangan sama sekali menyamakan semua pelanggan yang kita temui
Apabila bertemu
dengan seseorang dengan seseorang yang lain pastikan kita jangan sama sekali
menyamakan seseorang tersebut dengan orang lain pula. Lain padang lain
belalangnya. Semua orang yang dijadikan oleh Allah SWT ini bukan sama ragamnya.
Pasti ada kelainan dan perbezaannya yang perlu kita kenal pasti terlebih
dahulu. Jangan main hayun sahaja perbualan dengan mereka tanpa kita sedari apa
kelainan mereka masing-masing. Layanan yang berhemah dan mesra akan lebih
membuatkan mereka lebih hormat kepada kita dalam membantu diri kita untuk
membantu mereka pula sebaik yang mungkin.
iii.
Jangan adanya pilih kasih berlaku
Bila kita
amalkan sikap berat sebelah, pandang bulu sebelah mata sudah pasti
prospek/pelanggan akan cuba menjauhkan dirinya daripada kita. Walaupun dalam
keadaan yang kita rasakan mungkin dalam satu gurauan tetapi kita tidak tahu
mungkin boleh melukakan hati mereka. Berhati-hati dalam melakukan sesuatu
tindakan. Jangan terlalu bebas merasakan apa yang kita telah dan sedang lakukan
semuanya betul sahaja. Periksa semula apa tindakan kita akan tidak sama sekali
berlakunya sikap dan sifat pilih kasih kepada prospek/pelanggan kita sendiri.
iv.
Anggap semuanya sama penting
Jangan sama
sekali di perlecehkan. Kena anggap semua orang yang kita temui sama pentingnya.
Tidak kira apa jawatannya, berapa pendapatannya dan siapapun dia kena adil pada
semua orang.
Lakukan sebaik mungkin, pelajari
apa kesilapan kita agar tidak sama sekali diulangi lagi. Menjaga hubungan
dengan mereka adalah lebih baik dikekalkan demi menjaga karier kita di bidang
jualan ini. Memastikan keberkesanannya adalah dengan memastikan diri kita perlu
mengetahui dengan lebih mendalam lagi tentang bagaimana cara dan kaedah yang
terbaik untuk menjalinkan hubungan dengan prospek/pelanggan nanti agar semasa
penutupan jualan dilakukan nanti tidak akan sama sekali timbul kekecewaan dari
diri kita sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan