Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 25 Jun 2012

UTAMAKAN KEMESRAAN


Before I sell my prospect what my prospect buys, I must first see my prospects as they see themselves’ – Jonathan Farrington

Satu ungkapan yang perlu kita ketahui terlebih dahulu tentang apa yang prospek ingin cari selama ini. Adakahkah produk yang kita tawarkan begitu relevan dengan dirinya? Adakah kita tahu apa yang di perlukan oleh mereka? Membuktikan produk yang kita tawarkan kepada dirinya begitu berguna dan dapat menyelesaikan banyak masalah yang timbul di mana sedikit sebanyak akan membantu meningkatkan jualan kita. Buktikan bahawa produk yang di tawarkan sememangnya relevan dengan dirinya dan boleh menarik minatnya untuk mengetahui dengan lebih lanjut apa yang produk kita boleh bantu masalah yang di hadapinya.

Perlukah kita menunjukkan empati kepada prospek tersebut atau hanya kemesraan sudah memadai. Adalah disarankan agar kita jangan sama sekali bermain emosi dengan prospek tetapi lebih baik jika dapat tunjukkan satu kemesraan kepada dirinya. Apa yang prospek alami tentang emosinya sudah tentu dan semestinya merupakan satu sikap semulajadi kepadanya yang tidak seharusnya membawa kita terbawa-bawa kedalam diri dan masalahnya. Jangan sama sekali fikirkan apa masalah beliau tapi kena fikirkan apa produk yang kita tawarkan nanti kepada dirinya dapat selesaikan permasalahannya nanti.

Oleh itu, kita amat disaran agar bagi mengatasi masalah ini lebih baik untuk kita dapat memahami terlebih dahulu tentang

i.                    Perhubungan yang lebih akrab
Jalinan perhubungan yang baik, rapat dan mesra akan menimbulkan lagi keyakinan prospek kepada kita untuk menerima tawaran yang ditawarkan. Bukan setakat prospek sahaja yang yakin dan percaya kepada kita tetapi pada diri kita juga akan lebih memberikan perhatian dan kesungguhan kita dalam memberikan satu penerangan dan kefahaman kepada dirinya. Kewujudan kemesraan adalah lebih baik dari kita terpaksa menunjukkan empathi kita kepada seseorang dalam memberikan satu solusi kepadanya. 

ii.                  Kejujuran dan berkata benar
Apa juga yang berlaku dan terjadi, kejujuran kedua-dua belah pihak amat diperlukan. Kalau kita benar-benar menunjukkan kejujuran kepada prospek, pasti beliau juga akan memberikan kejujurannya kepada kita. Banyakkan bertanya dari banyakkan presentasi. Kerana dari soalan-soalan yang dikemukakan pasti mendapat jawapan-jawapan yang membolehkan kita mengetahu produk yang bagaimana paling bersesuaian untuk diri prospek tersebut mahukan. Tanpa mengetahui dengan lebih mendalam sememangnya agak sukar kita melakukan jualan sepertimana yang dikehendaki.

iii.                Integriti
Sesiapapun akan lebih mudah percaya dan yakin kalau kita sendiri mempunyai satu integriti yang tiada siapapun boleh menafikannya. Lakukan secara berterusan dan kekal sentiasa tentang kejujuran kita kepada mereka. Keprihatinan kita dalam kemesraan yang diberikan pasti akan lebih meleburkan hati dan perasaan prospek untuk lebih percaya dan memudahkan lagi prospek tersebut menerimanya apa yang ditawarkan dari kita. Wujudkan ikatan kepercayaan pada diri prospek kepada kita.

Selalu beringat bahawa orang akan lebih membeli atau menerima tawaran produk dari kita bukan kerana mereka ketahui dan fahami produk yang dibeli tersebut tetapi hanya kerana mereka merasakan yang tugasan kita memberikan satu kefahaman terhadap dirinya sudah cukup memadai baginya. Tanpa kemesraan yang dapat diujudkan mungkin sukar buat kita memberikan satu persembahan yang terbaik kepada prospek yang ditemui. Jangan mudah simpati dan empati kepada orang tetapi lakukan jalinan perhubungan dan kemesraan yang terbaik kepada prospek yang kita temui. Lagi mesra jalinan perhubungan lagi memudahkan kita melakukan jualan terhadap dirinya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan