‘Before I sell my prospect what my prospect buys, I must first see my
prospects as they see themselves’ – Jonathan Farrington
Satu ungkapan yang perlu kita ketahui terlebih dahulu
tentang apa yang prospek ingin cari selama ini. Adakahkah produk yang kita
tawarkan begitu relevan dengan dirinya? Adakah kita tahu apa yang di perlukan
oleh mereka? Membuktikan produk yang kita tawarkan kepada dirinya begitu
berguna dan dapat menyelesaikan banyak masalah yang timbul di mana sedikit
sebanyak akan membantu meningkatkan jualan kita. Buktikan bahawa produk yang di
tawarkan sememangnya relevan dengan dirinya dan boleh menarik minatnya untuk
mengetahui dengan lebih lanjut apa yang produk kita boleh bantu masalah yang di
hadapinya.
Perlukah kita menunjukkan empati kepada prospek tersebut
atau hanya kemesraan sudah memadai. Adalah disarankan agar kita jangan sama
sekali bermain emosi dengan prospek tetapi lebih baik jika dapat tunjukkan satu
kemesraan kepada dirinya. Apa yang prospek alami tentang emosinya sudah tentu
dan semestinya merupakan satu sikap semulajadi kepadanya yang tidak seharusnya
membawa kita terbawa-bawa kedalam diri dan masalahnya. Jangan sama sekali
fikirkan apa masalah beliau tapi kena fikirkan apa produk yang kita tawarkan
nanti kepada dirinya dapat selesaikan permasalahannya nanti.
Oleh itu, kita amat disaran agar bagi mengatasi masalah ini
lebih baik untuk kita dapat memahami terlebih dahulu tentang
i.
Perhubungan
yang lebih akrab
Jalinan perhubungan yang
baik, rapat dan mesra akan menimbulkan lagi keyakinan prospek kepada kita untuk
menerima tawaran yang ditawarkan. Bukan setakat prospek sahaja yang yakin dan
percaya kepada kita tetapi pada diri kita juga akan lebih memberikan perhatian
dan kesungguhan kita dalam memberikan satu penerangan dan kefahaman kepada
dirinya. Kewujudan kemesraan adalah lebih baik dari kita terpaksa menunjukkan
empathi kita kepada seseorang dalam memberikan satu solusi kepadanya.
ii.
Kejujuran dan
berkata benar
Apa juga yang berlaku dan
terjadi, kejujuran kedua-dua belah pihak amat diperlukan. Kalau kita
benar-benar menunjukkan kejujuran kepada prospek, pasti beliau juga akan
memberikan kejujurannya kepada kita. Banyakkan bertanya dari banyakkan
presentasi. Kerana dari soalan-soalan yang dikemukakan pasti mendapat
jawapan-jawapan yang membolehkan kita mengetahu produk yang bagaimana paling
bersesuaian untuk diri prospek tersebut mahukan. Tanpa mengetahui dengan lebih
mendalam sememangnya agak sukar kita melakukan jualan sepertimana yang
dikehendaki.
iii.
Integriti
Sesiapapun akan lebih mudah
percaya dan yakin kalau kita sendiri mempunyai satu integriti yang tiada
siapapun boleh menafikannya. Lakukan secara berterusan dan kekal sentiasa
tentang kejujuran kita kepada mereka. Keprihatinan kita dalam kemesraan yang
diberikan pasti akan lebih meleburkan hati dan perasaan prospek untuk lebih percaya
dan memudahkan lagi prospek tersebut menerimanya apa yang ditawarkan dari kita.
Wujudkan ikatan kepercayaan pada diri prospek kepada kita.
Selalu beringat bahawa orang akan lebih membeli atau
menerima tawaran produk dari kita bukan kerana mereka ketahui dan fahami produk
yang dibeli tersebut tetapi hanya kerana mereka merasakan yang tugasan kita
memberikan satu kefahaman terhadap dirinya sudah cukup memadai baginya. Tanpa
kemesraan yang dapat diujudkan mungkin sukar buat kita memberikan satu
persembahan yang terbaik kepada prospek yang ditemui. Jangan mudah simpati dan
empati kepada orang tetapi lakukan jalinan perhubungan dan kemesraan yang
terbaik kepada prospek yang kita temui. Lagi mesra jalinan perhubungan lagi
memudahkan kita melakukan jualan terhadap dirinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan