Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 30 Januari 2012

REDAKAN KEMARAHAN PROSPEK/PELANGGAN KITA


Bukan mudah untuk mengatasi prospek/pelanggan yang sedang membara marahnya kepada kita. Kerana karenah dan ragam prospek/pelanggan yang kita temui ini telah tersembur kata-kata marahnya kepada kita, habis hilang mod kita pada keseluruhan hari kita pada hari tersebut. Sesuatu perkara yang menimpa kita pasti kita tidak akan ketahuinya melainkan kita telah menempuhnya terlebih dahulu.

Di sinilah tugasan kita untuk menganggapnya sebagai satu cabaran paling mencabar karier jualan kita. Anggap yang positif dahulu , ada hikmahnya sesuatu itu berlaku dan terjadi tanpa memikirkan satu bebanan kepada diri kita sendiri. Berani untuk menghadapinya dan anggap sebagai satu perjuangan yang perlu di teruskan tanpa mengeluh dan susah hati.

Antara tindakan-tindakan yang perlu di ambil perhatian dan bagaimana untuk kembalikan semula keyakinan dan kepercayaan prospek/pelanggan adalah

i.                    Jangan ambil hati

ii.                  Jangan tinggikan suara

iii.                Jadilah seorang pendengar yang baik

iv.                 Empati

v.                   Mohon kemaafan

vi.                 Jangan di salahkan

vii.               Bertanya sentiasa

viii.             Berjanji dengan tepat

ix.                 Lebihkan penghargaan

x.                   Lakukan pengulangan pertemuan semula

xi.                 Berdoa kepada Allah

Ya Allah, sejukkanlah hatiku dengan salji dan kesejukan dan air yang sejuk. Ya Allah, bersihkanlah hatiku daripada dos-dosa sebagaimana Engkau membersihkanlah hatiku daripada dosa-dosa sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih daripada kekotoran

Menurut Imam al-Tirmizi, bahawa Nabi Muhammad SAW sentiasa berdoa dengan doa di atas untuk mengawal dirinya daripada sifat panas baran. Tujuan beramal dengan doa ini ialah supaya mengawal diri daripada melakukan perkara-perkara di luar jangkaan akibat kegagalan mengawal emosi marah yang memuncak-muncak dan tidak di duga serta di luar kawalan.

Imam Al-Ghazali mengatakan sifat marah ini adalah satu sifat yang d kenali dengan sifat mazmumah. Sifat mazmumah ini biasanya berpunca daripada hati yang kotor dan tidak baik sehingga sentiasa beranggapan dan merasakan dirinya dalam keadaan yang sempurna dan orang lain serba kurang. Justeru itu, dia sentiasa memperlekehkan orang lain yang sentiasa dia temui.

Ambil iktibar dan pengajaran akan apa yang berlaku supaya perkara yang mendatang tidak berulang lagi. Semakin banyak kesukaran dan kepayahan yang kita lalui, semakin mematangkan kita lagi untuk melakukan jualan dengan hati yang terbuka dan tenang sentiasa. Sentiasa mahu berusaha dan tanpa mengenal erti putus asa, kecewa dan kekalahan. Apa yang penting kejayaan dalam mendapatkan jualan itu menjadi teras utama dalam karier sebagai seorang yang melakukan jualan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan