Kita telah pun
bertemu dengan prospek/pelanggan kita tetapi malangnya kita masih gagal untuk melakukan penutupan jualan dan memerlukan
lagi untuk kita bertemu lagi dengan mereka. Agak melecehkan tetapi
jangan sama sekali kita merasa tertekan dan kecewa terlebih dahulu. Setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya dan
tidak semestinya satu pertemuan sahaja boleh mendatangkan terus mendapatkan
penutupan jualan sepertimana yang di kehendaki.
Penolakan sekali
dari prospek tersebut bukan bermakna selepas ini kita tidak diperlukan untuk
mencubanya sekali lagi atau berkali-kali tetapi pastikan buat kali kedua dan
seterusnya kita telah bersedia dan lebih terancang langkah kita untuk bersua
sekali lagi tanpa merasa risau dan takut jika penutupan jualan masih gagal di
perolehi. Tunjukkan kepada mereka yang kita masih relevan dan sentiasa mengambil berat keperluan dan keinginan mereka
untuk kita penuhi dan membantu mereka.
Pastikan selepas
kita keluar sahaja dari premis prospek tersebut kita telah melakukan
perkara-perkara ini bagi tujuan
persiapan diri kita melakukan semula pertemuan kedua dan seterusnya bagi
memastikan penutupan jualan dapat di lakukan. Apa
yang kita perlu adalah
i.
Dapatkan sekurang-kurangnya lima soalan dengan segera sebaik kita keluar
dari premis prospek tersebut dan di catatkan supaya kita tidak terlupa dan
terlepas apa-apa yang penting selepas pertemuan tersebut
ii.
Lakukan ringkasan
pertemuan kita dengan prospek tersebut dan sebaik-baiknya buatkan penghantaran e-mel
dan mesej kepadanya tentang apa pengharapan beliau kepada kita
bagi tujuan pengesahan beliau dan menunjukkan kita mengambil berat tentang
kehendak dan kemahuan beliau. Kemukakan soalan yang telah kita catatkan bagi
tujuan kita tahu prospek tersebut masih berminat lagi dengan kita
iii.
Kita menghubungi
prospek tersebut untuk mendapatkan temu janji semula kemukakan
soalan yang kita telah catatkan
Tujuannya adalah semata-mata menarik minatnya untuk bercakap dengan kita
dan permudahkan kita mendapatkan temu janji yang di ingini.
iv.
Apabila mendapatkan pengesahan pertemuan nanti, kemukakan lagi soalan yang kita telah catit tersebut.
v.
Bila-bila masa kita menghubungi lagi prospek
tersebut melalui talian telefon kemukakan soalan lagi terlebih dahulu tetapi
kena pastikan soalan yang kita kemukakan itu ada
kena mengena dengan pertemuan pertama kali kita tersebut.
vi.
Jangan kering idea kerana dengan hanya soalan-soalan tersebut
boleh merangsang prospek tersebut untuk berkomunikasi memberikan lagi
pendedahan akan apa yang di perlukan dan di carikan ia selama ini serta
memudahkan lagi tugasan kita melakukan penutupan jualan ke atas beliau
Itulah
pentingnya kenapa
kita perlu mencatat apa juga yang kita lakukan. Tujuannya adalah
untuk membantu kita balik dengan mudah dan senangnya melakukan jualan kepada
prospek/pelanggan secara berulang. Otak kita tidak mampu untuk mengingati segala-galanya tetapi catatan
kita sebenarnya akan membantu mengingatinya semula dan tunjukkan
kepada prospek tersebut sememangnya kita mengambil berat dan prihatin apa yang kita
lakukan kepada mereka.
Selepas ini jangan sama
sekali lupa untuk menyediakan buka nota kecil yang boleh kita
sentiasa mudah membawanya dan catitkan dalamnya perkara-perkara yang penting
berkaitan dengan aktiviti jualan kita kerana ia semestinya amat membantu kita
dari terlupa atau tertinggal mana-mana perkara yang penting yang sepatutnya kita
perlu ingat dan lakukan. Melakukan sesuatu
perkara yang baru dan berfaedah tidak salahnya. Yang salahnya adalah kita masih
tidak mahu melakukan apa-apa kebaikan yang berguna dan juga demi kepentingan karier kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan