Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Jumaat, 20 Januari 2012

JANGAN PUTUS ASA


Kita telah pun bertemu dengan prospek/pelanggan kita tetapi malangnya kita masih gagal untuk melakukan penutupan jualan dan memerlukan lagi untuk kita bertemu lagi dengan mereka. Agak melecehkan tetapi jangan sama sekali kita merasa tertekan dan kecewa terlebih dahulu. Setiap apa yang berlaku itu ada hikmahnya dan tidak semestinya satu pertemuan sahaja boleh mendatangkan terus mendapatkan penutupan jualan sepertimana yang di kehendaki.

Penolakan sekali dari prospek tersebut bukan bermakna selepas ini kita tidak diperlukan untuk mencubanya sekali lagi atau berkali-kali tetapi pastikan buat kali kedua dan seterusnya kita telah bersedia dan lebih terancang langkah kita untuk bersua sekali lagi tanpa merasa risau dan takut jika penutupan jualan masih gagal di perolehi. Tunjukkan kepada mereka yang kita masih relevan dan sentiasa mengambil berat keperluan dan keinginan mereka untuk kita penuhi dan membantu mereka.

Pastikan selepas kita keluar sahaja dari premis prospek tersebut kita telah melakukan perkara-perkara  ini bagi tujuan persiapan diri kita melakukan semula pertemuan kedua dan seterusnya bagi memastikan penutupan jualan dapat di lakukan. Apa yang kita perlu adalah

i.                     Dapatkan sekurang-kurangnya lima soalan dengan segera sebaik kita keluar dari premis prospek tersebut dan di catatkan supaya kita tidak terlupa dan terlepas apa-apa yang penting selepas pertemuan tersebut

ii.                   Lakukan ringkasan pertemuan kita dengan prospek tersebut dan sebaik-baiknya buatkan penghantaran e-mel  dan mesej kepadanya tentang apa pengharapan beliau kepada kita bagi tujuan pengesahan beliau dan menunjukkan kita mengambil berat tentang kehendak dan kemahuan beliau. Kemukakan soalan yang telah kita catatkan bagi tujuan kita tahu prospek tersebut masih berminat lagi dengan kita

iii.                  Kita menghubungi prospek tersebut untuk mendapatkan temu janji semula kemukakan soalan yang kita telah catatkan  Tujuannya adalah semata-mata menarik minatnya untuk bercakap dengan kita dan permudahkan kita mendapatkan temu janji yang di ingini.

iv.                 Apabila mendapatkan pengesahan pertemuan nanti, kemukakan lagi soalan yang kita telah catit tersebut.

v.                   Bila-bila masa kita menghubungi lagi prospek tersebut melalui talian telefon kemukakan soalan lagi terlebih dahulu tetapi kena pastikan soalan yang kita kemukakan itu ada kena mengena dengan pertemuan pertama kali kita tersebut.

vi.                 Jangan kering idea kerana dengan hanya soalan-soalan tersebut boleh merangsang prospek tersebut untuk berkomunikasi memberikan lagi pendedahan akan apa yang di perlukan dan di carikan ia selama ini serta memudahkan lagi tugasan kita melakukan penutupan jualan ke atas beliau

Itulah pentingnya kenapa kita perlu mencatat apa juga yang kita lakukan. Tujuannya adalah untuk membantu kita balik dengan mudah dan senangnya melakukan jualan kepada prospek/pelanggan secara berulang. Otak kita tidak mampu untuk mengingati segala-galanya tetapi catatan kita sebenarnya akan membantu mengingatinya semula dan tunjukkan kepada prospek tersebut sememangnya kita mengambil berat dan prihatin apa yang kita lakukan kepada mereka.

Selepas ini jangan sama sekali lupa untuk menyediakan buka nota kecil yang boleh kita sentiasa mudah membawanya dan catitkan dalamnya perkara-perkara yang penting berkaitan dengan aktiviti jualan kita kerana ia semestinya amat membantu kita dari terlupa atau tertinggal mana-mana perkara yang penting yang sepatutnya kita perlu ingat dan lakukan. Melakukan sesuatu perkara yang baru dan berfaedah tidak salahnya. Yang salahnya adalah kita masih tidak mahu melakukan apa-apa kebaikan yang berguna dan  juga demi kepentingan karier kita.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan