Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 10 Januari 2012

Lakukan Plan B


Mungkin senario-senario yang diperkatakan semalam kita sendiri tidak jangka dan tidak sangka ianya boleh berlaku dan terjadi.  Mungkin ianya satu takdir dan juga mungkin ianya hanya untuk menguji kesabaran kita. Apa pun selepas ini kita di mestikan dan diwajibkan untuk menyediakan “Plan B’ kita sendiri jika ada sesuatu perkara berlaku di luar dugaan dan di luar batasan kita sendiri.

Antara tindakan-tindakan bagi mengadakan ‘Plan B’ kita berjalan lancar dan sepertimana yang di kehendaki adalah

I.                    Sentiasa berhati-hati dalam melakukan tindakan

II.                  Lakukan pemeriksaan bukan setakat sekali sahaja

III.                Biasakan perancangan yang bersungguh bukan setakat ala kadar sahaja

IV.                Berdoa kepada Allah

V.                  Semangat kerjasama yang kukuh dengan rakan sekerja

Begitulah keadaannya jika ianya berlaku juga walaupun terdapat Plan B sekalipun masih berlaku lagi mungkin ini sudah suratan takdir untuk kita tempuhinya dengan hati yang tabah, sabar dan tenang. Yang penting kita sudah memastikan kita telah cukup bersedia walau apa pun yang berlaku dan terjadi tanpa kita duga sama sekali. Kita hanya merancang tapi Allah jua yang menentukan segala-galanya. Berusahalah dahulu sebelum kita menyerahkan kepada Allah SWT pula. Tanpa usaha mana nak datang kejayaan seperti mana yang di pinta umpama kata pepatah bagai lebah menghimpun madu, tanpa merasa penat lelah, tanpa merasa sebarang rintangan, tanpa merasa masalah dan cabaran masih tetap juga berusaha keras hanya semata-mata mendapatkan kejayaan sepertimana yang di inginkan.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan