Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Isnin, 9 Januari 2012

Perlukah kita Plan B???


Tengok siaran di TV tambahan pula cerita peperangan atau penyiasatan, pasti mereka akan menyebutkan tentang perancangan mereka dan apa tindakan seterusnya, jika gagal bagaimana, apa plan B pula? Mesti ada perancangan mereka bagi mencapai kejayaan yang di ingini hanya semata-mata mencapai kejayaan yang di ingini. Tiada langsung istilah kegagalan, yang penting berjaya. Hero mana boleh kalah. Hero kalah nanti tak lakulah pula wayang yang di siarkan nanti.

Jadi dalam kita melakukan jualan, dalam kita melakukan perancangan semata-mata ingin mencapai kejayaan dan matlamat yang telah kita sendiri tetapkan sudah kita menyediakan perancangan lain ataupun Plan B? kadang-kadang sesuatu di luar jangkaan dan kemampuan kita boleh berlaku tanpa di sangka-sangka. Bila ianya berlaku di luar jangkaan, itu yang membuatkan kita menjadi panik dan tak tentu hala apa yang perlu kita lakukan selepas ini melainkan jika kita telah menyediakan sesuatu tindakan penyediaan yang lain kita ada sesuatu perkara yang buruk dan di luar jangkaan kita berlaku dan terjadi.

Mungkin senario-senario begini boleh berlaku ke atas kita

i.                     Kita telah melakukan temu janji dengan prospek kita tetapi apabila kita mahu sahaja pergi ke tempat prospek tersebut tiba-tiba sahaja kenderaan kita tidak dapat di hidupkan, bagaimana tindakan kita?

ii.                   Prospek berjanji dengan kita untuk bertemu dengannya tepat jam tiga petang, tapi malangnya apabila kita ke tempatnya jam 2.50 petang tiba-tiba prospek kita tiada kerana beliau terpaksa balik ke rumahnya kerana ada perkara kecemasan. Apa yang akan kita lakukan.

iii.                  Kita ingin menunjukkan pengiraan kepada prospek kita, tiba-tiba kalkulator kita tidak menyala, apa pula kita harus lakukan pula?

iv.                 Kita ingin menunjukkan kepada prospek kita maklumat-maklumat yang ingin kita sampaikan kepada prospek tersebut sebagai presentasi kita kepadanya. Kita buka beg yang kita bawa bersama tetapi malangnya kita dapati satu maklumat apa pun tiada di dalam beg tersebut. Barulah kita sedar yang kita telah tersalah beg rupanya.

v.                   Kita berjanji untuk bertemu jam 9 pagi dengan prospek, tapi rupa-rupanya bila kita datang prospek marah-marah kepada kita kerana jam di pejabatnya telah menunjukkan jam 10 pagi.  Kita memeriksa jam di tangan kita rupa-rupanya jam kita masih menunjukkan jam 8.30 pagi. Bagaimana?

Masih perlukah kita adakan Pelan B???


Tiada ulasan:

Catat Ulasan