Tengok
siaran di TV tambahan pula cerita peperangan atau penyiasatan, pasti mereka
akan menyebutkan tentang perancangan mereka dan apa tindakan seterusnya, jika
gagal bagaimana, apa plan B pula? Mesti ada perancangan mereka bagi mencapai
kejayaan yang di ingini hanya semata-mata mencapai kejayaan yang di ingini.
Tiada langsung istilah kegagalan, yang penting berjaya. Hero mana boleh kalah. Hero
kalah nanti tak lakulah pula wayang yang di siarkan nanti.
Jadi
dalam kita melakukan jualan, dalam kita melakukan perancangan semata-mata ingin
mencapai kejayaan dan matlamat yang telah kita sendiri tetapkan sudah kita
menyediakan perancangan lain ataupun Plan B? kadang-kadang sesuatu di luar
jangkaan dan kemampuan kita boleh berlaku tanpa di sangka-sangka. Bila ianya
berlaku di luar jangkaan, itu yang membuatkan kita menjadi panik dan tak tentu
hala apa yang perlu kita lakukan selepas ini melainkan jika kita telah
menyediakan sesuatu tindakan penyediaan yang lain kita ada sesuatu perkara yang
buruk dan di luar jangkaan kita berlaku dan terjadi.
Mungkin
senario-senario begini boleh berlaku ke atas kita
i.
Kita telah melakukan temu janji dengan
prospek kita tetapi apabila kita mahu sahaja pergi ke tempat prospek tersebut
tiba-tiba sahaja kenderaan kita tidak dapat di hidupkan, bagaimana tindakan kita?
ii.
Prospek berjanji dengan kita untuk
bertemu dengannya tepat jam tiga petang, tapi malangnya apabila kita ke
tempatnya jam 2.50 petang tiba-tiba prospek kita tiada kerana beliau terpaksa
balik ke rumahnya kerana ada perkara kecemasan. Apa yang akan kita lakukan.
iii.
Kita ingin menunjukkan pengiraan
kepada prospek kita, tiba-tiba kalkulator kita tidak menyala, apa pula kita
harus lakukan pula?
iv.
Kita ingin menunjukkan kepada prospek kita
maklumat-maklumat yang ingin kita sampaikan kepada prospek tersebut sebagai
presentasi kita kepadanya. Kita buka beg yang kita bawa bersama tetapi
malangnya kita dapati satu maklumat apa pun tiada di dalam beg tersebut.
Barulah kita sedar yang kita telah tersalah beg rupanya.
v.
Kita berjanji untuk bertemu jam 9 pagi
dengan prospek, tapi rupa-rupanya bila kita datang prospek marah-marah kepada kita
kerana jam di pejabatnya telah menunjukkan jam 10 pagi. Kita memeriksa jam di tangan kita
rupa-rupanya jam kita masih menunjukkan jam 8.30 pagi. Bagaimana?
Masih perlukah
kita adakan Pelan B???
Tiada ulasan:
Catat Ulasan