Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 4 Januari 2012

PENYELESAIAN PERBALAHAN


Setiap perbalahan yang berlaku mungkin satu ujian untuk kita. Allah ingin mengujinya samada kita bersabar atau tidak, boleh terima dengan baik atau tidak. Tindakan yang betul dan benar di susuli dengan tindakan tenang, bijak dan berwaspada amatlah di tuntut. Ada hikmahnya dan jangan sama sekali kita menafikannya. Hati dan perasaan manusia manalah kita mengetahuinya, tetapi harus sentiasa beringat dan berwaspada akan segala tindakan prospek/pelanggan yang mungkin sengaja, secara kebetulan ataupun dalam perasaan marah terus berbalah pula dengan kita.

Mesti ada caranya untuk kita memenangi perbalahan tersebut. Perlu di ingat, kalau kita menang sekalipun kita bukan boleh dapat piala kejuaraan tanda kita menang. Apa yang penting kita tahu dan bijak bagaimana untuk menghadapi situasi yang berlaku. Moral dan maruah kita perlu di jaga, karier dan nama organisasi yang di wakili perlu di awasi dengan sebaik mungkin. Mungkin tindakan-tindakan ini boleh kita amalkan untuk memenangi semula hati dan perasaan prospek/pelanggan yang telah berbalah dengan kita sendiri iaitu

i.                    Berfikir dan fahami apa permasalahannya

ii.                  Bertindak secara berhemah dan tenang

iii.                Gunakan kesempatan ke atas perkara-perkara yang tidak logik dan tidak benar

iv.                 Terima dahulu pendapatnya

Kejujuran amat di perlukan. Tidak perlu risau atau mengalah sentiasa kerana bukan semua perkara atau isu prospek/pelanggan ketahui sepertimana Profesor Serba Tahu.  Hanya kerana ingin memenuhi kehendak dan kemahuan prospek/pelanggan kita telah mengabaikan segala prosedur, arahan dan tatacara etika kita bertugas semata-mata bagi mendapatkan penutupan jualan. Elakkan perkara ini berlaku dan terjadi kerana masih ramai lagi prospek/pelanggan yang perlu kita cari lagi di luar sana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan