Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 3 Januari 2012

Bila berlaku Perbalahan - Elakkan


Tiada sesiapa yang inginkan perbalahan berlaku dan terjadi kerana ianya akan melibatkan masa, tenaga dan wang kita berlalu begitu sahaja dan sudah tentunya kita mengalami kerugiannya. Imej kita akan tercalar dan prospek/pelanggan akan mula memandang rendah ke atas kita. Walaupun kita merasakan kita betul dan benar tetapi pada prospek/pelanggan apa yang di perkatakan itu semuanya benar dan betul belaka hanya di sebabkan darahnya sedang mendidih, apa yang orang lain kata semuanya salah dan tidak betul sama sekali.

Apabila berlakunya perkara-perkara ini, adalah dinasihatkan agar kita berikut melakukan perkara-perkara

i.                    Bertenang, bersabar dan rendahkan suara kita

ii.                   Jangan sama sekali per lecehkan dan mempersendakan

iii.                Bersedia untuk mendengar

iv.                 Bertimbang rasa

v.                   Jangan biarkan ianya berlarutan begitu lama

vi.                 Mohon kemaafan

vii.               Minta bantuan

Apa yang penting di sini, kita mesti tahu apa tindakan kita yang perlu di ambil perhatian dengan serius. Jika ianya memerlukan maklum balas semula dari kita atau dari pihak organisasi kita pastikan di kemudian hari kita mesti memaklumkan semula kepada prospek/pelanggan semula. Jangan sama sekali buat tak tahu sahaja dan biarkan ianya berlalu begitu sahaja. Tindakan susulan kita kena ada bagi memastikan diri, maruah dan organisasi tetap terbela dan di hormati.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan