Proses perundingan adalah satu proses hidup mati sama ada kita mampu untuk
menawan dan menarik keputusan untuk menerima serta berpihak kepada kita ataupun
tidak. Kemampuan menawan bakal pembeli atau pelanggan mengatakan ya untuk bersetuju menerima tawaran yang
dikemukakan kepada mereka amat-amat diharapkan. Apa jadi sekalipun kita akan
tetap mahukan kejayaan setelah memikirkan betapa penat dan peritnya kita
bertemu dengan mereka memberikan presentasi yang terbaik kepada mereka.
Begitulah pentingnya kenapa penutupan jualan amat utama buat kita kenapa
persetujuan mereka amat diperlukan sama sekali dalam melakukan jualan.
Alangkah baiknya dalam setiap perundingan yang berlaku terdapat beberapa
tindakan yang perlu untuk kita elakkan sama sekali. Kena awasi dan berwaspada
sentiasa kerana hanya kerana terdapat kesilapan yang sedikit sahaja sudah pasti
tanda persetujuan yang kita harapkan pasti terkubur dengan mudah begitu sahaja.
Antara tindakan-tindakan yang perlu kita jaga dan awasi sentiasa adalah
i.
Terlalu
banyak kita bercakap
Ini bukan
masa presentasi. Masa untuk presentasi telah pun tamat. Ini masanya untuk kita
merundingkan sesuatu tawaran yang kita kemukakan bersetuju ataupun tidak mereka
menerimanya. Elakkan bercakap banyak tapi beri peluang secukupnya buat mereka
kemukakan pendapatnya apa lagi masalah yang perlu diselesaikan lagi sebelum
boleh mereka membuat keputusan.
ii.
Tak
tahu masa yang bersesuaian untuk di tamatkan
Ketahui
bila masa yang bersesuaian untuk dapatkan persetujuan sama ada untuk menerima
tawaran yang dikemukakan ataupun tidak. Semuanya bergantung pada pengalaman dan
situasi yang ada. Jangan terlalu memaksa tapi pujuklah secara profesional. Tak
perlu merayu-rayu atau berunding sehingga menguap pula jadinya.
iii.
Hilang
sabar
Melayan
kerenah orang bukannya senang apatah lagi untuk mendapatkan pengesahan
persetujuan mereka menerima tawaran yang dikemukakan. Jangan mudah naik angin
atau mudah meninggi suara. Bersabarlah agar apa juga yang berlaku kita terima
dengan sebaik yang mungkin. Bila kita bersabar dengan bersungguh-sungguh sudah
pasti Allah akan berikan lebih banyak kebaikan kepada kita tanpa kita sedari
dan ketahui.
iv.
Terlalu
banyak yang nak ditawarkan
Andai kata
terlalu banyak produk yang nak ditawarkan. Tumpukan dahulu kepada satu produk
terlebih dahulu. Ketahui apa produk apa yang paling bersesuaian dengan yang
mereka cari sebenarnya. Jangan terlalu ghairah pelbagai produk yang nak kita
tawarkan. Beri peluang kepada mereka untuk menerimanya satu per satu walaupun
mungkin kita terpaksa mengambil masa yang lama sedikit untuk mendapatkannya.
v.
Masih
tidak memahami apa yang dirundingkan sebenarnya
Jangan jadi
seperti budak tadika yang baru nak belajar ABC. Di masa inilah kanak-kanak
pasti akan merasa celaru apa benda yang dipelajarinya dalam kelas. Begitulah
juga dalam jualan, jangan sampai masa perundingan sedang berjalan
rupanya-rupanya yang faham itu adalah kita yang menjualnya bukannya mereka. Ini
yang patut dielakkan sama sekali agar apa juga yang berlaku biarlah ada
kefahamannya antara satu sama yang lain.
Berhemah dan bersopan sentiasa. Beri peluang kepada mereka kemukakan
pendapat mereka agar dapat kita ketahui dengan lebih mendalam kehendaknya. Jangan
pentingkan diri kita semasa proses perundingan dijalankan tapi hidupkan suasana
menang-menang dapat diwujudkan. Cipta sebaik mungkin perkara-perkara yang
memberikan keuntungan dan kelebihan produk yang ada untuk mereka agar sikap
ketidaksabaran benar-benar dapat mempengaruhi keputusan mereka menerima pada
akhirnya. Bersabar sentiasa dalam melayani kerenah mereka kerana semua yang
berlaku itu adalah satu ujian dari Allah jua. Bertindaklah dengan sebaik yang
mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan