Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 13 Februari 2014

PENCARIAN SASARAN PELANGGAN




Tidak dinafikan dalam mendapatkan pelanggan amatlah sukar jika tidak dilakukan secara betul dan tepat. Masa yang ada perlu di susun dengan betul agar setiap perancangan yang diatur dapat di peroleh dengan apa yang dimahukan. Alangkah ruginya jika setiap pelanggan yang kita temui semuanya berakhir dengan kegagalan begitu sahaja. Hilang bakal pelanggan, tenaga dan wang ringgit boleh di ganti semula tapi bagaimana dengan masa yang terbuang begitu sahaja tanpa ada hasil seperti mana yang diharapkan.

Memastikan pelanggan yang betul dan tepat semuanya bergantung pada sasaran awal lagi. Sasaran yang betul sudah pasti membuahkan keputusan akhir yang baik seperti mana yang diidamkan. Semuanya bergantung pada sasaran awal sama ada betul atau tidak apa yang kita lakukan. Tanpa adanya sasaran awal sudah tentu selepas ini agak sukar buat kita untuk mendapatkan pelanggan yang benar-benar berkualiti yang mempunyai peluang yang lebih besar untuk menerima tawaran yang di kemukakan. 

Terdapat TIGA tindakan utama bagi memastikan sasaran yang kita lakukan adalah betul dan tepat yang perlu untuk kita ketahui iaitu 

i.             Ketahui latar belakangnya
Tindakan terbaik kenali dan kenal pasti latar belakang sasaran pelanggan kita. Tidak banyak pun sedikit pun jadilah. Sekurang-kurangnya kita cukup ketahui siapa mereka sebelum kita ketahui. Jangan mudah lakukan andaian tapi carilah dari sumber yang boleh dipercayai. Selagi kita tidak mengetahuinya selagi itulah kita akan gagal untuk menyasarkan apa yang kita mahukan.

ii.           Hadkan pencarian prospek yang ada
Menjaga masa adalah tindakan terbaik. Dari kita lakukan pencarian sasaran pelanggan sehingga seratus orang setiap hari, adalah lebih baik kita hanya menyasarkan lima hingga sepuluh orang sahaja setiap hari. Lebih baik utamakan kualiti dari kuantiti. Sememangnya buat permulaan sememangnya sukar tapi lama-kelamaan apabila telah menjadi tabiat dan amalan segala yang sukar akan menjadi mudah dan dipermudahkan lagi.

iii.          Produk yang di tawarkan biar bersesuaian
Nak sasarkan pelanggan pastikan produk yang ditawarkan adalah bersesuaian dengan apa yang dicari dan dimahukan. Jangan main hentam sahaja apabila hendak menjual. Pastikan apa yang dijual kena betul dengan apa yang di cari oleh mereka. Jangan salah tawaran dikhuatiri nanti tak fasal-fasal kena maki pula dan membuang masa begitu sahaja. Kebiasaannya pengalaman yang kita tempuhi akan lebih banyak mengajar kita memilih produk yang betul pada pelanggan yang betul juga untuk menerimanya.

Jimatkan masa yang ada. Jangan biarkan masa kita lebih banyak terbuang mencari sasaran pelanggan yang ada dari melakukan jualan. Paling tidak pun kalau sasaran sukar untuk ditemukan dapatkan referral dan pengenalan dari pelanggan-pelanggan ataupun networking kita yang telah sedia ada. Keakraban kita dengan orang lain dan pelanggan yang sedia ada amat dituntut agar semakin kita akrab bersama mereka semakin mudah mendapat pelanggan-pelanggan baru dari mereka. Lakukan sebaik mungkin dengan memastikan masa kita tidak mudah terbuang begitu sahaja dengan mudah sama sekali.