Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 18 Februari 2014

SETIA PELANGGAN SATU KEUNTUNGAN




Tidak dinafikan dalam mendapatkan seorang pelanggan pun bukannya satu tugasan yang mudah dan senang untuk di lakukan. Tapi bila telah mendapatkan pelanggan yang dimahukan jangan sama sekali difikirkan bahawa tugasan jualan telah pun berakhir walaupun secara hakikatnya pelanggan tersebut telah pun menerima tawaran yang ditawarkan. Banyak lagi yang harus difikirkan antaranya jualan berulang boleh dilakukan lagi di samping memberikan tahap perkhidmatan yang tertinggi perlu diadakan.

Kekalkan kesetiaan mereka terhadap urusan kita. Jangan dibiarkan begitu mudah kita akan kehilangan dirinya. Dahlah nak mendapatkan mereka bukan satu tugasan yang mudah tiba-tiba sahaja boleh terlepas begitu sahaja dengan mudah sama sekali. Adakah ini sebagai satu matlamat utama kita apabila kita telah pun berjaya peroleh pelanggan yang kita cari-carikan selama ini? Alangkah ruginya jika ini benar-benar terjadi dan berlaku.

Lakukanlah yang terbaik kekalkan kesetiaan pelanggan kepada kita walaupun apa pun yang berlaku. Berikan sahaja yang terbaik dengan cara

i.             Elakkan dari gagal sering bertanya khabar walaupun hanya memberikan salam. Sekurang-kurangnya beliau mengetahui ada orang yang sering bertanya khabar terhadap dirinya

ii.           Sekali skala jangan kedekut masa dan wang kita berikan sesuatu yang mengejutkan seperti ucapan selamat hari lahir, genap setahun menjadi pelanggan kita, ulang tahun perkahwinannya dan sebagainya. Berikan kejutan sudah pasti pelanggan tersebut amat menghargainya dan akan ingat sampai bila-bila tindakan positif kita terhadapnya

iii.          Apa yang berlaku padanya kita ketahui ambil berat padanya. Menyempurnakan ajakan menghadiri kenduri, menziarahi ketika beliau di masukkan ke dalam wad ataupun bertanya khabar ketika perjumpaan yang tidak disengajakan.

iv.          Jangan ambil kesempatan tapi berkawan dengan sepenuh hati. Tidak kira apa perangai dan tabiatnya bagaimana sekalipun tetap kena berikan kesungguhan untuk berkawan baik dengannya. Niat yang ikhlas sudah pasti sesiapapun akan sudi untuk berkawan dengan kita

v.            Jangan terlalu cerewet dan memilih orang. Demi ikatan ukhuwah dan persaudaraan, silaturahim perlu dijalinkan dengan penuh kesabaran. Lakukan sebaik mungkin.

Apa orang nak perkatakan biarkan saja. Selagi kita ikhlas dan jujur kenapa perlu risau. Niat yang betul sudah pasti tindakan juga betul. Kita bukan nak menjual dalam sehari dua sahaja tapi perlukan kekuatan hati dan fikiran melakukan jualan bertahun-tahun lamanya. Kalau seorang pun kita gagal untuk menjaganya sampai bila pun kita akan gagal peroleh kesetiaan pelanggan terhadap kita. Kita yang memulakannya bermakna sampai bila-bila pun kita perlu menjaganya sampai akhir hayat kita. Barulah orang akan hormat dan setia kepada kita.