Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Khamis, 27 Februari 2014

BUKTI NYATA DALAM TESTIMONI




Salah satu alat untuk menarik minat dan perhatian bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui adalah melalui testimoni. Testimoni memang banyak dipergunakan dalam jualan terutamanya bagi perniagaan MLM ataupun penjualan produk-produk kesihatan dan kecantikan. Segala pengalaman-pengalaman pengguna yang cukup berpuas hati pasti akan dipaparkan dalam testimoni yang diberikan agar produk-produk yang ditawarkan benar-benar berkesan dan berbaloi untuk dimiliki.

Terdapat banyak testimoni-testimoni yang berada di pasaran buat masa kini tiada siapa pun yang boleh mengesahkan kesahihannya sama ada betul ataupun tidak. Semuanya bergantung kepada syarikat pengeluar bagaimana untuk memanipulasikan segala informasi dan maklumat yang diberikan dapat menarik perhatian seseorang memberi penilaian sebelum melakukan keputusan untuk menerimanya ataupun tidak. Sememangnya ia mampu memberikan pengaruh dan daya tarikan yang besar kepada pembacanya. Tidak dinafikan sama sekali.

Pergunakan sebaik mungkin testimoni yang boleh di pergunakan. Hanya dengan testimoni pengalaman seseorang itu sudah cukup dan mampu untuk mempengaruhi mereka yang berada di luar sana. Antara ciri-ciri testimoni yang baik dan berkesan adalah dengan cara

i.             Sentiasa berikan maklumat terkini apa yang telah berlaku dan terjadi tentang yang positif berkaitan dengan produk yang telah dipergunakan. Kebiasaannya nama pengguna, no untuk dihubungi dan alamat pengguna sudah pasti di letakkan bersama dalam testimoni tersebut

ii.           Kredibiliti pengakuan seseorang yang boleh dipercayai akan lebih banyak membantu memudahkan lagi tawaran yang dilakukan. Pemilihan dan penyusunan penceritaan perlu diolah sebaik mungkin bagi menarik minat seseorang untuk lebih mempercayai dan meyakinkan mereka apabila membaca dan melihatnya.

iii.          Penghargaan seseorang akan produk yang digunakan pasti akan memberikan impak yang positif pada produk yang ditawarkan. Dapatkan penghargaan yang ikhlas dan bukan dipaksa-paksa untuk berikan penghargaan kepada produk yang ditawarkan.

iv.          Kehebatan produk perlu ditunjuk dan ditonjolkan. Biar mereka tahu apa yang kita tawarkan supaya lebih mudah untuk kita lakukan jualan.

v.            Biar ringkas, jelas dan mudah di fahami. Elakkan dari panjang berjela dengan perkataan-perkataan yang agak membosankan. Per mudahkan dan ringkaskan mana yang patut agar memberikan kesan dan impak yang baik untuk mudah difahami dan diketahui.

Berikan testimoni tidak kira dalam apa bentuk sekalipun berdasarkan dalam bentuk teks, audio ataupun video. Tarikan minat mereka untuk mudah mempercayai dan memberikan keyakinan kepada mereka amat diperlukan. Kreativiti dan paparan yang menarik akan lebih mudah untuk mereka memberi tumpuan sewajarnya. Jangan mudah kita syok sendiri merasakan testimoni kita adalah yang terbaik dan mudah diterima. Selagi tiada maklum balas yang positif kita terima selagi itulah kita perlukan penambah baikkan testimoni yang ada. Sentiasa tawarkan yang terbaik segala maklumat yang ada bagi memastikan dan memudahkan lagi kita melakukan jualan.