Sering kali dalam artikel-artikel tulisan saya menyarankan agar kerap kita melakukan doa memohon dan meminta hanya kepada Allah SWT. Jauhkan diri dari terlalu bergantung pada manusia dan perkara-perkara yang boleh mendatangkan khurafat. Elakkan sama sekali. Hanya Allah tempat kita bergantung dan hanya Allah tempat kita meminta-minta dan mengadu domba. Artikel kali ini saya nyatakan cara dan kaedah yang sepatutnya kita lakukan apabila kita berdoa meminta dan memohon hanya kepada Allah SWT. Semoga bermanfaat.
Adab dan tertib berdoa
Dalam berdoa kepada Allah
Ta’ala itu ada sepuluh adab iaitu:
(1)
Sebaik-baiknya, ia memilih waktu-waktu yang mulia untuk memanjatkan doanya ke
hadrat Allah Taala. Misalnya di waktu wuquf di Hari Arafah setahun sekali, atau
pada bulan Ramadhan di antara bulan-bulan yang lain. Atau pada hari Jumaat dari
hari-hari yang lain dalam masa seminggu dan di waktu tengah malam dalam masa
malam hari. Allah telah berfirman “Dan
pada waktu-waktu tengah malam, mereka memohon keampunan.”(Surah as-Zariat: 18)
(2)
Hendaklah ia mencari ketika dan keadaan yang baik, seperti masa berkecamuknya
barisan-barisan hadapan pada sabiullah (peperangan untuk meninggikan syiar
Allah), dan pada masa turunnya hujan lebat (di negara yang sukar dituruni
hujan) dan pada masa mendirikan sembahyang-sembahyang fardu dan sesudahnya dan
masa-masa di antara azan dan iqamat, dan pada ketika bersujud dalam masa
sembahyang. Pendek kata dikira mulianya sesuatu waktu itu kembali kepada
kemuliaan keadaannya. Misalnya di waktu tengah malam, ketika itu hati sedang
dalam keadaan bersih suci dan ikhlas serta terjatuh daripada segala perkara
yang meruncingkannya. Begitu juga waktu di Hari Arafah dan pada hari Jumaat,
ketika itu seluruh perhatian sedang berkumpul dan hati sedang tolong-menolong
pada mencapai kerahmatan yang menyeluruh dari Allah azzawajalla.
(3)
Hendaklah menghadapkan mukanya ke arah kiblat ketika memohonkan sesuatu doa,
mengangkat tinggi kedua belah tangan sehingga boleh terlihat bahagian ketiak,
kemudian selesai berdoa, ia pun menyapu kedua belah tangan itu ke muka.
Berkata Umar Ibnul-Khattab
r.a: Sering kali Rasulullah s.a.w ketika
mengangkat kedua belah tangannya waktu berdoa tidak meleraikannya melainkan
sesudah disapukan dengan kedua belah tangan itu ke wajahnya.
Ibnul Abas pula berkata: Biasanya bila Rasulullah s.a.w berdoa dirapatkan kedua
belah tapak tangannya dan dijadikan bahagian dalam tapak tangan itu bersetentangan
dengan wajahnya. Demikianlah cara-cara tangan itu ketika dalam berdoa dan
baginda tidak pula mengangkatkan pemandangannya ke arah langit.
(4)
Hendaklah merendahkan suara antara perlahan dan kuat. Siti Aisyah berkata dalam
memberikan penerangan tentang maksud ayat berikut: Firman Allah bermaksud “Dan janganlah engkau mengangkkat
suaramu di dalam sembahyang dan jangan pula merendahkannya sangat.” (Surah al-Isra’ 110). Kata Siti Aisyah
maksudnya ialah ketika membaca doa-doanya: Allah SWT telah memuji Nabi Zakaria
a.s. dengan firmanNya: “Ketika
ia menyeru Tuhannya dengan seruan perlahan-lahan.” (Surah Maryam:
3)
Firman Allah Ta’ala lagi “Serulah Tuhan kamu dengan merendahkan
diri dan suara perlahan-lahan.” (Surah
al-A’raf: 55)
(5)
Janganlah sampai ia memaksa-maksa dirinya dalam berdoa dengan bersajak-sajak.
Sebaik-baiknya janganlah sampai melampaui doa-doa matsurah (doa-doa yang
dihafal dari Rasulullah SAW.) sebab dikhuatiri ia akan melampaui batas di dalam
doanya, lalu ia meminta apa yang tak patut dimintanya. Perlu diketahui bahawa
bukan semua orang pandai menyusun doa terhadap Allah SWT
(6)
Hendaklah ia berdoa dengan penuh perasaan rendah diri, penuh kekhusyukan, penuh
harapan dan kecenderungan dan juga penuh ketakutan. Allah telah berfirman
bermaksud “Serulah Tuhan kamu dengan merendah diri
dan suara perlahan-lahan.” (Surah al-A’raf:
55)
(7)
Hendaklah bersikap tetap d dalam doanya dan meyakini bahawa doanya itu akan di
kabulkan oleh Allah SWT serta membenarkan harapannya itu. Dalam hal ini,
Rasulullah SAW. telah bersabda: ‘Janganlah
seseorang kamu berkata ketika berdoa: Ya Allah! Ya Tuhan ku! Ampunilah aku jika
Engkau menghendaki! Atau berkata: Ya Allah! Ya Tuhan ku! Rahmatilah aku jika
Engkau menghendaki Malah hendaklah menguatkan keazaman dalam doanya itu, kerana
Allah tiada pernah di paksa atas pengabulan doa.’
Berkata Rasulullah SAW “Bila seseorang kamu berdoa, hendaklah
ia memperbesarkan permohonannya, sebab tiada sesuatu pun yang dianggap besar di
hadrat Allah SWT.”
Bersabda lagi Rasulullah
SAW “Berdoalah kepada Allah sedangkan kamu penuh
keyakinan akan dikabulkan permintaan kamu itu dan ketahuilah bahawasanya Allah
azzawajalla tidak akan mengabulkan doa orang yang lalai hatinya.”
(8)
Hendaklah ia bersungguh-sungguh dan jangan berputus asa dalam doanya. Dan
sebaik-baiknya di ulang-ulangkan sampai tiga kali, dan jangan sampai merasa
terlalu lambat menerima pengabulan.
(9)
Hendaklah ia memulakan doanya dengan sebutan nama Allah dan janganlah
sekali-kali memulakan dengan permintaan dulu. Sesudah menyebut nama Allah
disebut pula selawat atas Nabi s.a.w. dan menutup doanya juga dengan sebutan selawat
atas Rasulullah s.a.w juga.
(10)
Mengerjakan adab kebatinan dan itulah punca pengabulan dalam semua doa; iaitu
bertaubat dan menghentikan segala macam penganiayaan serta menuju kepada Allah
azzawajalla dengan sepenuh hati dan perasaan. Yang demikian itu adalah sebab
yang paling hampir kepada terkabulnya segala permintaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan