Perundingan amat penting bagi mendapatkan kata putus bakal pembeli atau
pelanggan sama ada untuk menerima tawaran yang dikemukakan ataupun tidak.
Proses perundingan ini berlaku kerana masing-masing cuba untuk mendapatkan apa
yang terbaik bagi diri masing-masing. Perundingan juga boleh kita kenali
sebagai satu proses tawar menawar terhadap produk yang ditawarkan. Majoritinya tawar
menawar banyak bergantung harga yang ditawarkan. Sebelah pihak memerlukan harga
terendah boleh diperoleh manakala sebelah pihak lagi pasti mahukan keuntungan
setinggi yang termampu.
Seperti orang bermain layang-layang ada kalanya kena tarik tali
layang-layang tersebut dan ada masanya kena lepaskan tali layang-layang
tersebut bagi memastikan layang-layang tersebut dapat melayang dengan baiknya
di udara yang tinggi. Semuanya perlu dikawal dengan bijak sama sekali. Cuma
dipastikan tali yang ada jangan mudah putus di pertengahannya pula ditakuti
nanti layang-layang tersebut akan hilang dari pandangan pula. Kerana itu dalam
melakukan perundingan kena pandai mengambil hati, tidak terlalu bertegas dan
bijak bermain-main kata. Kena berhati-hati dan tunjukkan keadaan menang-menang
perlu diwujudkan. Sekali tidak dapat dikawal sudah tentu pada akhirnya bakal
pembeli atau pelanggan akan pergi meninggalkan kita begitu sahaja.
Jalan selamat, ikuti tip yang diberikan ini agar ketika perundingan
dilakukan sekurang-kurangnya kita tahu apa yang perlu dilakukan. Sentiasa
beringat bahawa peringkat perundingan adalah satu peringkat yang bakal
menentukan sama ada penutupan jualan boleh diperoleh ataupun tidak. Jangan
tersilap langkah padahnya kita juga kempunan tak sudah-sudah. Ambil langkah
selamat, sentiasa berhemah dan bersopan dengan melakukan perkara-perkara
seperti berikut
i.
Berunding secara mendalam apabila mereka
telah menunjukkan minat
ii.
Jangan dipengaruhi dan mendesak. Biarkan
perbincangan pada isu produk yang ditawarkan.
iii.
Berupaya mencari solusi penyelesaian yang
boleh mendatangkan cengkaman minat mereka.
iv.
Ketahui masa terhad mereka agar tidak
berlarutan
v.
Jangan biarkan kekangan masa kita dikawal
oleh mereka
vi.
Ambil tahu apa pesaing tawarkan di pasaran
dan ketahui apa kelemahannya.. Atasi kelemahan mereka dengan kehebatan produk
kita.
vii.
Elakkan bernada rendah seolah-olah kita
tidak pasti dengan apa yang kita tawarkan
viii. Permainan mata
perlu dan penting ketika tawaran dikemukakan
ix.
Diam seketika bagi memberi mereka ruang
untuk berfikir
x.
Jangan berjanji dan menulis melainkan
tawaran telah diterima kerana dikhuatiri apa yang telah dijanjikan dan
dituliskan tidak boleh diubah semula
xi.
Yakin dengan apa yang diperkatakan
Jangan pandang ringan proses perundingan
lagi. Satu langkah lagi untuk mendapatkan penutupan jualan. Sentiasa bijak dan
berkeupayaan menarik minat bakal pembeli atau pelanggan untuk menerima tawaran.
Dengar apa yang dimahukan dan jangan cepat melakukan keputusan boleh ataupun
tidak. Kadang-kadang permintaannya boleh kita tunaikan asalkan kena pada yang
dibenarkan oleh pengeluar produk. Jangan tunjuk pandai pada tempat yang tidak
mampu melakukan keputusan. Padahnya pada
kita juga Oleh itu berfikir sebaik-baiknya agar apa juga tindakan kita bukan
setakat tidak menanggung kerugian, mengikut syarat-syarat yang telah ditetapkan
oleh pengeluar produk dan juga apa saja kemahuan mereka yang mungkin boleh
menerima tawaran yang dikemukakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan