Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Ahad, 17 November 2013

CERGAS FIKIR PELUANG TERHIDU




Cergas menurut Kamus Dewan bermakna ‘bertenaga dan giat , aktif dan pantas’. Mudah mengambil tindakan dalam apa juga keadaan dan suasana yang ada. Ini yang kita perlukan agar bukan sahaja cergas pada fizikal tetapi juga cergas pada pemikiran. Bila otak ligat berfikir mencari peluang dan ruang sudah pasti mudah mencari oportuniti tidak kira di hadapan mata ataupun tidak. Melakukan jualan perlu pada pemikiran yang cergas untuk menjadikan seseorang cukup bijak dan pintar bukan sahaja peluang tetapi mencari jalan yang terbaik menghadapi setiap halangan, dugaan dan cabaran yang perlu di hadapi.
Terdapat dalam fb ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA telah sudi berkongsi ilmu dalam memberikan Petua Untuk Mencergaskan Minda dan pemikiran kita agar lebih mudah kita praktik kan. Antara petua-petua tersebut adalah

a.   Bergaul dengan orang cerdas menyebabkan anda turut menjadi cerdas. Sebagaimana bergaul dengan orang yang berani menyebabkan anda turut berani. Kalau anda bergaul dengan orang yang berjiwa besar, jiwa anda turut besar. Kalau bergaul dengan jutawan, hati anda turut merasa kaya lalu timbul keinginan untuk berusaha untuk menjadi sepertinya.

b.   Kerana itulah Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, "Kalau anda bergaul dengan penjual minyak wangi, badan anda akan harum kerana terkena wangi-wangiannya. Kalau anda bergaul dengan tukang besi, badan akan busuk kerana terkena wap besi yang busuk."

c.   Demikian juga di formula kan oleh Imam Syafie, "Ada 3 perkara yang boleh mencerdaskan mental iaitu
                     i.        Selalu berdamping dengan ulama
                   ii.        bergaul dengan orang-orang soleh dan
                  iii.        meninggalkan perkataan yang sia-sia."

d.   Abdullah bin Mas'ud mengatakan, "Ada 4 perkara yang menggelapkan hati; perut yang selalu kenyang, bergaul dengan orang yang berbuat dosa, tidak insaf dengan dosa-dosa lalu, dan panjang angan-angan." Kalau anda mengenali individu-individu yang pintar dan baik akhlaknya, jangan lepaskan kesempatan untuk berkawan dengannya.

Jom amalkan. Semoga bermanfaat untuk karier kita dan lebih mudah menghidu peluang dan ruang yang ada. Jangan bersangka buruk tapi berikan sangkaan yang baik dan positif. Gunakan sebaik mungkin memikirkan segala oportuniti yang ada agar kita sentiasa mampu untuk melakukannya.