Temu janji telah dilakukan. Presentasi telah diberikan. Tawaran telah
dikemukakan tapi malangnya penutupan jualan masih gagal lagi. Tak tahu apa yang
nak diperkatakan. Amat melecehkan dan begitu mengecewakan. Semuanya berlaku
dengan mendapat makluman satu perkataan mungkin secara sedar ataupun tidak sahaja
iaitu ‘TIDAK’. Sememangnya tindakan yang perlu kita ambil tahu agar perkara
sebegini tidak boleh berlaku sewenang-wenangnya di masa hadapan. Buang masa sahaja.
Antara yang berlaku kenapa perkataan ‘TIDAK’ boleh berlaku adalah kerana
pelbagai alasan yang boleh mereka berikan kepada kita. Antara alasan-alasan glamer
yang perlu di ketahui adalah
i.
Saya tengah sibuk ni
ii.
Alamak saya terlupa dah lakukan temu janji
dengan awak. Lain kali sajalah
iii.
Maaf saya tidak mempercayai awak.
iv.
Produk ni memang dalam senarai yang saya
mahukan
v.
Tiba-tiba sahaja merasa sangsi dengan awak
vi.
Sebenarnya bukan saya yang awak fikirkan
vii.
Awak ni salah sasaran rasanya
viii. Sebenarnya saya
bukan suka diganggu orang
ix.
Cukuplah, saya tak mahu pisang berbuah dua
kali.
x.
Tak yakin betul saya dengan awak ni, tak
boleh percaya langsung
xi.
Tak kan tak tahu lagi kot yang saya ni
sememangnya tidak berminat dengan apa yang awak perkatakan ini.
Inilah dugaan yang perlu dihadapi dengan tenang, tabah dan sabar. Jangan
mudah melalut dan menggelabah tak tentu fasal. Ini ada caranya untuk
mendapatkan keyakinan dan kepercayaan mereka terhadap kita semula. Ucapkan yang
baik-baik sahaja dahulu. Sebarang penolakan mesti ada solusi nya semula.
Berikan kemaafan semula kepada mereka yang menolaknya terlebih dahulu. Berundur
bukan bermakna telah tewas buat selama-lamanya. Fikirkan semula di mana silap
dan salahnya tindakan kita agar kita merancang semula perbaiki mana yang patut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan