Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 6 November 2013

PERTAHANKAN KEK YANG ADA SEMASA PERUNDINGAN




Sebelum penutupan jualan boleh berlaku dan terjadi, sudah pasti proses perundingan perlu ditempuhi. Perundingan dalam jualan amat perlu dan kalau tidak dijaga boleh dijadikan sebagai satu kedudukan yang amat kritikal dan boleh hilang begitu sahaja dalam mendapatkan penutupan jualan. Bagi memahirkan perundingan antara bakal pembeli atau pelanggan, pengalaman menempuh sendiri yang akan banyak mengajarnya dan bukannya terletak pada latihan atau kursus yang dihadiri. Semuanya kena ditempuh dengan sendirinya.

Perundingan bolehlah diumpamakan seperti sebiji kek. Kek tersebut boleh ditambah saiznya ataupun kek yang ada boleh dibahagikan pula pada yang lain. Semuanya bergantung kepada kepandaian dan kecerdikan kita mengendalikan kek tersebut. Kalau perundingan tersebut memihak kepada kita bermakna kek yang ada boleh diperbesarkan lagi dan pasti ini akan menyeronokkan kita melakukan jualan. Tapi kalau bakal pembeli atau pelanggan tersebut bijak dan cerdik sudah pasti kek tersebut terpaksa kita bahagikan pula kepada mereka untuk dinikmati bersama. Kebiasaannya kek yang dibahagikan dua bahagian ini adalah disebabkan kegagalan kita mempertahankan margin keuntungan yang sedia ada. Paling menakutkan adalah jika kek yang sepatutnya kepunyaan kita terus dirampas kesemuanya oleh mereka. Ini bermakna perundingan yang dijalankan telah gagal bagi kita untuk mendapatkan penutupan jualan seperti mana yang dimahukan.

Bagi memudahkan mendapatkan kek seperti mana yang kita mahu dan idamkan, apabila proses perundingan ini berlaku dan terjadi ambil tindakan sewajarnya dengan memastikan

i.             Besarkan kek semaksimum yang termampu
Perundingan yang baik adalah pada dasarnya kita mampu mengawal keadaan semasa perundingan. Secara berfakta dan logik akal kita mampu menerangkan dengan lebih baik lagi tentang apa kelebihan dan kekuatan produk yang ditawarkan bersesuaian dengan tawaran harga yang diberikan. Tidak mudah mengalah tapi tarikan perhatian mereka dengan pujukan yang berhemah menjadikan mereka mudah untuk bersetuju dengan tawaran yang dikemukakan. Memaksimumkan apa yang ada termasuk melakukan jualan bersilang amat-amat dituntut. Lakukan perundingan secara baik berikan kefahaman kepada mereka agar bantuan dan pertolongan yang kita berikan bukanlah sesuatu yang merugikan mereka.

ii.           Pertahankan kek yang sedia ada
Perundingan juga ada kalanya memerlukan situasi menang-menang antara kedua-dua belah pihak. Mungkin kek yang ada terpaksa kita bahagi dua sama-sama merasa bagi memastikan penutupan jualan dapat dilakukan juga. Sebaik-baiknya elakkan sama sekali. Tak perlu bahagikan kek tersebut ataupun tidak dapat menambah saiz kek tersebut namun cari jalan pertahankan kek tersebut dengan menawarkan sesuatu tambahan yang lain. Sebagai contohnya, mungkin mereka mahukan harga dikurangkan tapi kerana mahukan penutupan jualan boleh diperoleh terpaksa digantikan pula dengan produk tambahan yang lain asalkan harga yang ada dipertahankan. Lakukan secara berhemah dan bersopan agar segala bangkangan dan bantahan yang terjadi dapat diatasi dengan sebaik yang mungkin.

iii.          Jangan bagi hilang
Set kan dalam pemikiran kita apa juga produk yang ditawarkan berikan yang terbaik kepada mereka dari segi nilai tambah, kelebihan dan keuntungan produk tersebut. Kek yang ada jangan sama sekali dibinasakan tapi perlu dijaga dengan sepenuh hati. Jangan pula takut gagal sehingga apa yang mereka perlukan langsung tidak kita hiraukan sama sekali. Maksimumkan  nilai tambah produk untuk mereka ketahui walaupun perundingan terpaksa dilakukan dalam satu jangka masa panjang. Fikirkan tindakan terbaik dan bijak menyusun segala strategi agar perundingan yang dijalankan tidak menjadi hambar dan kegagalan pula yang dihadapi.

Lakukan sebaik mungkin semasa perundingan diadakan. Lakukan secara berhemah dan bersopan. Beri peluang kepada mereka meluahkan apa yang tersimpan dalam pemikiran mereka. Terima dahulu apa yang diperkatakan dan jangan sama sekali mencelah. Ketegasan dalam perundingan bukan bermakna perlu meninggi suara dan bertegang leher. Beri maklum balas secara berfakta dan logik akal agar apa yang disampaikan boleh diterima dengan hati yang terbuka oleh mereka. Jangan terlalu cepat menghukum mereka tapi lakukan secara tenang dan bersabar. Pasti kalau semuanya ini boleh dilakukan dengan baik kek yang ada sudah pasti tidak ke mana. Yakinlah dengan apa yang kita lakukan.