Selalu diperkatakan baik di sebelah penjual atau pembeli. Apa-apa pun yang
menjadi persoalan adalah pesaing yang berada di dalam pasaran. Bagi pihak yang
menjual sudah pasti mengatakan pesaing yang ada tidak dapat menandingi produk
yang ditawarkan dan menjadi satu pengganggu sahaja. Berlainan pada pembeli yang
merasakan pesaing yang ada cukup baik dan bagus senang untuk melakukan
perbandingan bagi mendapatkan produk yang mana satu boleh diterima.
Kedua-duanya berlainan sama sekali dan inilah tugasan orang yang menjual kena
cari satu titik pertemuan agar persetujuan secara bersama boleh diperoleh
dengan senang dan mudah.
Pendekatan dalam melakukan jualan perlu ada agar apa juga tindakan kita
disenangi bukan setakat kita tetapi juga oleh bakal pembeli atau pelanggan yang
ditemui. Jangan mudah mendabik dada tapi kena lakukan beberapa perkara tertentu
untuk memenangi persaingan yang ada dan sepatutnya agar apa juga yang kita
tawarkan akhirnya menjadi milik mutlak kita jua mendapatkan kejayaan.
Pendekatan yang dimaksudkan ini adalah
i.
Jalinan
keakraban dan keintiman
Jalinan
persahabatan bukan setakat mengenali begitu sahaja sekali dua mengatur
pertemuan. Sebaik-baik tindakan jadikan ia nya akrab dan intim agar bila masa
sahaja bertemu dan bersua akan lebih memudahkan lagi berkongsi cerita dan
berita dengan rapat dan mempercayai antara satu dengan yang lain. Satu yang
bagus dan baik tentang jalinan keakraban dan keintiman ini dapat dilakukan
apabila dia sedang mencari produk yang diingininya sudah pasti akan mencari
kita terlebih dahulu dan apa juga yang kita perkatakan sudah tentu menjadi satu
kepercayaan yang kuat buat dirinya.
ii.
Lakukan
sedikit penyelidikan atau kajian
Tindakan
yang sepatutnya kita lakukan. Buatlah sedikit penyelidikan. Tanyalah pada orang
sekeliling tentang produk, sasaran pelanggan atau keadaan semasa. Jangan main
terjah begitu sahaja. Tak jatuh maruah pun kalau kita bertanya pada orang
dahulu akan apa yang berlaku sekelilingnya. Bakal pembeli atau pelanggan yang
ditemui sudah pasti akan lebih menghormati diri kita andai kata banyak lagi
yang kita tahu dari apa yang mereka ketahui.
iii.
Beri
sesuatu
Rajin-rajin
lah bila bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan beri pandangan, nasihat
atau idea secara berhemah dan bersopan. Terlebih dahulu bukannya mereka nak
tahu sangat dengan produk yang kita tawarkan tapi berikan nasihat yang cukup
berkesan agar mereka lebih memahami apa yang produk ini boleh lakukan untuk
selesaikan dan bantukan pada diri mereka nanti. Nak kan mereka beri sesuatu
kena pastikan kita kena bagi dahulu sesuatu kepada mereka terlebih dahulu.
Jangan gelojoh dan tamak tapi sentiasa merelakan diri beri sesuatu yang boleh
menguntungkan mereka terlebih dahulu.
iv.
Konsultan
bukan jurujual
Ciptakan
diri kita menjadi seorang konsultan selesaikan masalah yang mereka tanggung
selama ini menerusi produk yang kita tawarkan. Jangan beri nampak kita yang nak
menjual kerana sudah pasti dalam ingatan mereka kita nak cari untung sahaja
atas mereka. Kerana itu perbanyakan bertanya, beri nasihat yang terbaik dan
sentiasa letakkan diri kita dalam situasi mereka agar mereka tahu kehadiran kita
pada mereka adalah untuk membantu dan menolong mereka selesaikan masalah mereka
hanya melalui produk yang ditawarkan.
v.
Yakin
dengan apa yang diperkatakan
Selagi
kita gubra dan menggelabah tak tentu hala selagi itulah kita gagal menjual.
Beri keyakinan sewajarnya. Kita yakin mereka pasti yakin hanya kerana keyakinan
yang telah kita tonjolkan. Pengetahuan produk amat penting untuk kita ketahui
sedalam-dalamnya dan bukannya hanya setakat melepaskan batuk di tangga. Berilah
komitmen seratus peratus agar apa yang kita lakukan kita yakin dengan sepenuh
hati dan perasaan.
vi.
Bantuan
dari Allah
Tolong jangan
dilupakan. Minta dan mohon pada Allah agar apa juga yang kita lakukan
dipermudahkan dan disenangkan sentiasa. Allah sama sekali tidak pernah malas
untuk mendengar rintihan dan keluhan apa yang kita minta dan mohon. Masalahnya
kita yang malas pula untuk melakukan doa kepada Allah. Firman Allah bermaksud ‘Engkaulah
sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon
pertolongan’ (Surah Al-Fatihah Ayat 5). Ayat yang sentiasa kita bacakan
terutamanya dalam bersolat di mana ini lah satu aku janji dari kita terhadap
Allah untuk sentiasa meminta dan memohon kepada Nya.
Lakukan dengan kesungguhan dan kegigihan. Tiada siapa pun yang mahukan
kegagalan dan kekecewaan. Kerana itu rancanglah dengan sebaik yang mungkin
kerana produk yang kita lakukan jualannya bukan kita seorang sahaja yang
menjualnya. Orang lain turut sama melakukannya. Jangan berdengki atau berdendam yang bukan-bukan kepada pesaing
kita tapi jadikan mereka juga sahabat dan rakan kenalan kita secara baik. Bukan
kita seorang sahaja yang hidup di dunia ini tapi orang lain juga ingin
menikmati perkara yang sama akan apa yang kita lalui selama ini. Hadapilah
dengan sebaik yang mungkin.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan