Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 9 November 2013

PENDEKATAN MEMENANGI PERSAINGAN BERTEMU PEMBELI





Selalu diperkatakan baik di sebelah penjual atau pembeli. Apa-apa pun yang menjadi persoalan adalah pesaing yang berada di dalam pasaran. Bagi pihak yang menjual sudah pasti mengatakan pesaing yang ada tidak dapat menandingi produk yang ditawarkan dan menjadi satu pengganggu sahaja. Berlainan pada pembeli yang merasakan pesaing yang ada cukup baik dan bagus senang untuk melakukan perbandingan bagi mendapatkan produk yang mana satu boleh diterima. Kedua-duanya berlainan sama sekali dan inilah tugasan orang yang menjual kena cari satu titik pertemuan agar persetujuan secara bersama boleh diperoleh dengan senang dan mudah.

Pendekatan dalam melakukan jualan perlu ada agar apa juga tindakan kita disenangi bukan setakat kita tetapi juga oleh bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui. Jangan mudah mendabik dada tapi kena lakukan beberapa perkara tertentu untuk memenangi persaingan yang ada dan sepatutnya agar apa juga yang kita tawarkan akhirnya menjadi milik mutlak kita jua mendapatkan kejayaan. Pendekatan yang dimaksudkan ini adalah

i.             Jalinan keakraban dan keintiman
Jalinan persahabatan bukan setakat mengenali begitu sahaja sekali dua mengatur pertemuan. Sebaik-baik tindakan jadikan ia nya akrab dan intim agar bila masa sahaja bertemu dan bersua akan lebih memudahkan lagi berkongsi cerita dan berita dengan rapat dan mempercayai antara satu dengan yang lain. Satu yang bagus dan baik tentang jalinan keakraban dan keintiman ini dapat dilakukan apabila dia sedang mencari produk yang diingininya sudah pasti akan mencari kita terlebih dahulu dan apa juga yang kita perkatakan sudah tentu menjadi satu kepercayaan yang kuat buat dirinya.

ii.           Lakukan sedikit penyelidikan atau kajian
Tindakan yang sepatutnya kita lakukan. Buatlah sedikit penyelidikan. Tanyalah pada orang sekeliling tentang produk, sasaran pelanggan atau keadaan semasa. Jangan main terjah begitu sahaja. Tak jatuh maruah pun kalau kita bertanya pada orang dahulu akan apa yang berlaku sekelilingnya. Bakal pembeli atau pelanggan yang ditemui sudah pasti akan lebih menghormati diri kita andai kata banyak lagi yang kita tahu dari apa yang mereka ketahui.

iii.          Beri sesuatu
Rajin-rajin lah bila bertemu dengan bakal pembeli atau pelanggan beri pandangan, nasihat atau idea secara berhemah dan bersopan. Terlebih dahulu bukannya mereka nak tahu sangat dengan produk yang kita tawarkan tapi berikan nasihat yang cukup berkesan agar mereka lebih memahami apa yang produk ini boleh lakukan untuk selesaikan dan bantukan pada diri mereka nanti. Nak kan mereka beri sesuatu kena pastikan kita kena bagi dahulu sesuatu kepada mereka terlebih dahulu. Jangan gelojoh dan tamak tapi sentiasa merelakan diri beri sesuatu yang boleh menguntungkan mereka terlebih dahulu.

iv.          Konsultan bukan jurujual
Ciptakan diri kita menjadi seorang konsultan selesaikan masalah yang mereka tanggung selama ini menerusi produk yang kita tawarkan. Jangan beri nampak kita yang nak menjual kerana sudah pasti dalam ingatan mereka kita nak cari untung sahaja atas mereka. Kerana itu perbanyakan bertanya, beri nasihat yang terbaik dan sentiasa letakkan diri kita dalam situasi mereka agar mereka tahu kehadiran kita pada mereka adalah untuk membantu dan menolong mereka selesaikan masalah mereka hanya melalui produk yang ditawarkan.

v.            Yakin dengan apa yang diperkatakan
Selagi kita gubra dan menggelabah tak tentu hala selagi itulah kita gagal menjual. Beri keyakinan sewajarnya. Kita yakin mereka pasti yakin hanya kerana keyakinan yang telah kita tonjolkan. Pengetahuan produk amat penting untuk kita ketahui sedalam-dalamnya dan bukannya hanya setakat melepaskan batuk di tangga. Berilah komitmen seratus peratus agar apa yang kita lakukan kita yakin dengan sepenuh hati dan perasaan.

vi.          Bantuan dari Allah
Tolong jangan dilupakan. Minta dan mohon pada Allah agar apa juga yang kita lakukan dipermudahkan dan disenangkan sentiasa. Allah sama sekali tidak pernah malas untuk mendengar rintihan dan keluhan apa yang kita minta dan mohon. Masalahnya kita yang malas pula untuk melakukan doa kepada Allah. Firman Allah bermaksud ‘Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon pertolongan’ (Surah Al-Fatihah Ayat 5). Ayat yang sentiasa kita bacakan terutamanya dalam bersolat di mana ini lah satu aku janji dari kita terhadap Allah untuk sentiasa meminta dan memohon kepada Nya.

Lakukan dengan kesungguhan dan kegigihan. Tiada siapa pun yang mahukan kegagalan dan kekecewaan. Kerana itu rancanglah dengan sebaik yang mungkin kerana produk yang kita lakukan jualannya bukan kita seorang sahaja yang menjualnya. Orang lain turut sama melakukannya. Jangan berdengki atau  berdendam yang bukan-bukan kepada pesaing kita tapi jadikan mereka juga sahabat dan rakan kenalan kita secara baik. Bukan kita seorang sahaja yang hidup di dunia ini tapi orang lain juga ingin menikmati perkara yang sama akan apa yang kita lalui selama ini. Hadapilah dengan sebaik yang mungkin.