Sememangnya memeningkan kepala apabila bertemu dengan bakal pembeli atau
pelanggan mereka langsung tidak mahu melayan kita. Sama ada penetapan temu
janji atau bertemu terus-terusan namun keengganan untuk tidak melayan kehadiran
kita amat menyukarkan tindakan. Sesuatu perlu dilakukan agar apa yang kita
hajati dapat di penuhi juga. Jangan mudah panik atau merasa kecewa dengan tindakan
mereka kerana ini akan lebih memburukkan suasana.
Setiap masalah yang timbul pasti ada jalan penyelesaiannya. Jangan mudah
berkata ‘Tidak’ atau berlalu pergi begitu sahaja. Alang-alang menyeluk pekasam
biar sampai ke pangkal lengan. Teruskan sahaja tindakan kerana mereka berada di
hadapan kita. Lakukan sahaja dengan tabah dan sabar. Antara tindakan yang perlu
dilakukan adalah
i.
Bersabar
Bawa
bertenang dan banyakkan bersabar. Bukankah bersabar itu separuh dari iman. Tak
perlu nak kalut-kalut tapi kenal pasti apa puncanya. Mungkin ada kesilapan
pembuka kata atau penampilan kita yang dirasakan telah menyakitkan hati dan
perasaan mereka. Setiap yang berlaku pasti ada hikmah dan cabarannya. Hadapi
dengan baik agar kita tahu apa tindakan terbaik boleh diberikan kepada mereka
untuk menjernihkan semula keadaan.
ii.
Jangan
menjerit atau merungut
Mulakan
mendengar dengan teliti apa yang diperkatakan. Jangan syok sendiri atau tunjuk
pandai yang boleh menyakitkan hati mereka. Fahami apa yang mereka mahukan agar
kita tahu apa yang perlu kita lakukan pula. Jangan jadi seperti budak kecil tak
dapat apa yang dikehendakinya sering merungut dan menjerit yang bukan-bukan. Bentuklah
diri menjadi seorang yang profesional yang boleh mengikut arus ke mana di bawa
pergi.
iii.
Jangan
mengungkit
Jangan dinyatakan
keadaan yang berlaku tapi tanyakan kenapa tiba-tiba sahaja keadaan menjadi
sebegini. Lebih baik ambil tahu dari kita menganggap yang bukan-bukan. Ambil
tindakan sewajarnya dengan selalu berbaik sangka pada orang. Bukan jatuh pun
maruah kalau sentiasa merendah diri. Pikat hatinya agar interaksi boleh
dilakukan semula dengan sebaik yang mungkin.
iv.
Mohon
kemaafan
Ringankan
mulut membuka bicara dengan sentiasa memohon kemaafan. Walaupun tiada tindakan
mereka yang menyakitkan hati kita tapi tidak salahkan kalau kita sering memohon
kemaafan. Bagi mereka pasti menjadi malu alah dengan kita. Dari buat tak tahu
mungkin mereka akan mula berinteraksi dengan kita tanpa kita sedari pula. Yang penting
berusaha dan jangan dibiarkan begitu sahaja hanya dengan memohon kemaafan.
v.
Beredar
segera
Kalau
masih tak dilayan juga nak tunggu apa lagi. Kena beransurlah namanya.
Sebaik-baik tindakan jangan ditunggu lagi. Minta keizinan berundur diri.
Berundur bukan bererti tewas tapi masa mungkin belum bersesuaian lagi. Nantikan
masa yang terbaik agar keputusan akhir boleh diperoleh juga
vi.
Berdoa
Perkara yang
wajib untuk kita lakukan secara konsisten dan berterusan. Tiada siapa yang
boleh membantu kita melainkan Allah. Yakin pada Allah sudah tentu Allah
hulurkan bantuannya sama ada kita sedar ataupun tidak. Minta sahaja apa yang
kita mahukan dan perlukan yang penting usaha kena ada untuk dilakukan.
Buang sikap mudah merasa kecewa dan putus asa. Jangan orang tak layan kita
pun ikut sekali tak layan mereka. Setiap yang berlaku ada hikmat dan sebabnya.
Terima dengan hati yang terbuka. Lakukan perancangan semula agar perkara
sebegini tidak berlaku lagi di masa hadapan. Sekali orang menolak kita bukan
bermakna semua orang akan menolak kita juga. Sasaran yang lain perlu dilakukan
agar akhirnya kita temui apa sebenarnya kita mahukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan