‘Disatu sisi, kehadiran teknologi modern memang
memperingat pekerjaan manusia, tetapi disisi lain tidak dapat dipungkiri pula
teknologi itu juga menghilangkan sebagian fungsi sosial manusia. Sistem jual
beli di pasar swalayan sudah didesain dengan dukungan teknologi modern,
menghilangan interaksi sosial penjual pembeli yang dalam pasar tradisional
selalu menyuguhkan peristiwa tutur tawar menawar. Dalam proses sosial tawar
menawar, parameter penetapan harga tidak lagi dapat dipastikan karena semakin
baik proses sosial itu dilakukan, semakin banyak keuntungan yang diperoleh oleh
penjual atau pembelinya. Interaksi penjual pembeli dalam pengelolaan restoran
modern – lebih lagi vending machine- sangat berbeda dengan interaksi di
warung-warung makan tradisional. Kepercayaan penjual kepada pembeli yang sangat
tinggi dalam warung makan tradisional, mula berkurang dan akhirnya hilang dalam
rumah makan modern. Jika dahulu pemilik warung mempersilakan pembeli menikmati
makanan dan minuman yang disediakan sepuasnya baru kemudian membayar apa yang
telah dikonsumsinya. Sebaliknya, di rumah makan modern, siapapun pembelinya,
harus membayar makanan yang dipilihnya sebelum mereka menikmati makanan itu
seolah-olah sang penjual tidak selalu curiga jangan-jangan pembeli itu
sesungguhnya tidak akan mampu membayar apa yang dimakannya’ Dr Sugiyono, Kepala Pusat Pengembangan
dan Perlindungan Bahasa, Kementerian Pendidikan, Indonesia.
Begitulah perubahan yang berlaku kini dalam proses jualan terkini.
Pendedahan penggunaan media sosial yang mempengaruhi minda seseorang sekarang
ini terasa menjadikan jualan memberikan satu bentuk nafas yang baru pula. Tidak
perlu tawar menawar berikan harga yang diingini untuk dijual. Tunggu siapa
sahaja yang mahu menerima tawaran yang dikemukakan. Pamer dahulu harga,
pastikan barangan telah dibayar barulah penghantaran produk boleh dilakukan. Cukup
mudah dan senang.
Begitu juga dengan suasana hendak menjamu selera. Di tempat-tempat yang
mengamalkan ‘fast food’ istilah makan dahulu baru bayar atau tunggu pelayan
kami datang dahulu mungkin tidak wujud sama sekali. Istilah layan diri (self
service) dan bayar dulu baru boleh makan menjadi penawaran utama kepada mereka.
Berbeza dengan kedai-kedai makan yang masih menawarkan makan dahulu bayar kemudian.
Apa yang berlaku dalam industri penjualan makanan konsep tawar menawar sudah
tiada lagi untuk dibicarakan. Berapa harga diletakkan itulah harga yang perlu
di bayar. Ikut kemampuan. Boleh bayar makna bolehlah merasa makanan yang diingini.
Begitu juga dengan penggunaan mesin terutamanya bagi penjualan air berkarbonat
yang diletakkan di premis-premis tumpuan ramai. Berapa harga dipamerkan kalau
bersetuju bayar sahaja mengikut kesanggupan kita. Nak bayar parkir kereta pun
sama juga. Semuanya di jaga oleh mesin. Mungkin penggunaan orang sebagai orang
yang menjaganya semakin hari semakin tidak diperlukan lagi.
Inilah peredaran masa dan zaman yang perlu kita ketahui dalam kita
melakukan jualan. Mana yang boleh kita teruskan lagi. Mana yang tidak boleh
pula mungkin ada beberapa alternatif yang boleh diguna pakai cara yang lain
pula. Semuanya bergantung kepada keadaan semasa sama ada bersesuaian ataupun
tidak. Bagi kita yang menjual kena bersedia untuk menghadapi pelbagai kemungkinan
yang berlaku dan terjadi. Sentiasa peka dan sensitif dengan apa yang berlaku
dan terjadi pada keadaan sekeliling. Bersedia untuk berubah bagi menepati kehendak
pasaran.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan