Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 20 November 2013

MEMAHAMI BANGKANGAN JUALAN TERJADI




Bila berlakunya bangkangan dan bantahan, ini yang melecehkan tugasan jualan. Mahu atau tidak terpaksa lalui dan terima dengan hati yang terbuka. Sememangnya satu ujian buat kita kerana buat semua orang sentiasa mahu dan boleh terima bulat-bulat apa yang kita perkatakan. Adat resam dalam melakukan jualan pasti ada yang berminat apatah lagi untuk membantah. Semuanya kena hadapi dengan ketenangan dan kesabaran yang tinggi.

Kena ketahui apa situasi sebenarnya. Terdapat empat situasi yang mungkin berlaku kenapa bangkangan dan bantahan boleh berlaku terhadap kita. Sekurang-kurangnya kalau kita ketahui apa situasi tersebut sudah tentu akan memudahkan lagi kita melakukan jualan terhadap mereka. Apa yang dimaksudkan dengan situasi pemikiran mereka adalah

i.             Tidak berminat langsung
Maklumlah macam mana sekalipun kalau dah tak berminat pasti penolakan akan berlaku dan terjadi. Pasti dimulakan dengan bangkangan dan bantahan yang kadang-kadang boleh menyakitkan hati kita. Sekurang-kurangnya kita ketahui yang mereka tidak berminat lagi dan nampak boleh per senda kan kita pula. Ambillah jalan selamat agar boleh berundur secepat yang boleh.

ii.           Beri peluang kepada kita
Peluang masih ada cuma kena gunakan kebijaksanaan dan kecerdikan akal mengatasi bangkangan dan bantahan yang berlaku. Mungkin ini peluang kedua ketika kepada mereka. Berikan penerangan sebaik-baiknya agak tarikan perhatian dapat dilakukan dan diberikan dengan sebaik yang mungkin. Gunakan secara berfakta dan logik akal agar apa yang kita persembahkan diterima baik oleh mereka.

iii.          Menguji kita
Permainan dalam perundingan terutamanya sama ada mahu atau tidak untuk menerimanya. Sememangnya menguji kesabaran dan kecekalan kita dalam menghadapi karenah dan tabiat mereka. Mungkin terdapat permintaan yang bukan-bukan pula tapi kalau kena gaya dan caranya tidak mengapa teruskan niat baik kita lakukan jualan. Bersabar sahaja dan pergunakan segala pengetahuan produk dengan sebaik yang termampu.

iv.          Memang memerlukan
Dapat pelanggan yang sebegini lega juga rasanya. Banyak yang mereka mahukan input dari kita mengesahkan dan menguatkan lagi rasa mahu terima mereka akan tawaran yang di kemukakan. Berikan sahaja yang terbaik agar penutupan jualan akhirnya boleh berlaku. Mungkin akan ada soalan-soalan yang mengelirukan tapi selagi pengetahuan produk boleh kita kuasai soalan susah macam mana pun sudah pasti boleh kita beri jawapannya. Berikan yang terbaik puaskan hati mereka mana-mana bahagian yang mereka rasakan masih mahu diberi penerangan lebih lanjut lagi.

Jangan ada sikap putus asa dan mudah kecewa. Hadapilah dengan sebaik mungkin. Setiap permasalahan yang timbul pasti ada jalan keluarnya. Hadapi setiap bangkangan dan bantahan yang berlaku secara profesional dan berhemah. Jangan kalut dan menggelabah. Lakukan dengan baik dan memuaskan hati mereka. Kalau kita beradab sudah pasti mereka juga akan beradab dengan kita. Selagi ada keyakinan diri selagi itu apa jua masalah yang timbul pasti kita boleh atasinya dengan sebaik yang mungkin.