Pelanggan merupakan nadi kepada perniagaan. Tanpa pelanggan sesuatu perniagaan agak sukar berkembang dan maju. Tanpa pelanggan kita mungkin tiada pekerjaan yang diwujudkan. Mencari pelanggan bukan tugas mudah tetapi apabila pelanggan telah wujud bagaimana kita boleh manipulasikan kewujudan pelanggan ini. Ini tugas kita sebenarnya.
Di dalam buku tulisan Md
Ali Berahim bertajuk Pelanggan Setia terbitan PTS Publication menyatakan
terdapat empat jenis pelanggan yang perlu di ketahui samada pelanggan tersebut
dapat membantu atau tidak karier kita di dalam jualan iaitu
i.
Pelanggan spontan
Pelanggan spontan bermaksud hanya sekali sahaja
berurusan dengan kita sama ada ia datang menemui kita ataupun terpaksa
mengambil produk kita bagi memenuhi keperluan dirinya sendiri. Kebiasaannya pelanggan seperti ini tidak
memikirkan apa-apa melainkan ia dapat
memenuhi keperluan dan kehendaknya sahaja sudah memadai. Ia juga boleh berlaku jika ia datang di
sesuatu tempat atau lokasi yang mungkin produk/perkhidmatan yang dikehendakinya
tidak terdapat di tempat tinggalnya.
ii.
Pelanggan tetap biasa
Pelanggan seperti ini yang telah pun mendapatkan
produk/perkhidmatan dari kita cukup berpuas hati dengan kita. Pelanggan ini
akan datang lagi mengambil produk/perkhidmatan kita walaupun setelah dua atau
tiga kali mengambilnya. Walaupun begitu,
pelanggan seperti ini hanya mahu per gunakan untuk diri beliau sendiri sahaja
tanpa menghebohkan dan menceritakan kepada orang lain. Sebaik mana kita
tawarkan produk ini kepada beliau walaupun banyak kali beliau mengambil
produk/perkhidmatan kita beliau masih setia untuk menggunakan secara
bersendirian sahaja.
iii.
Pelanggan yang berkembang
Pelanggan bukan sahaja berpuas hati dengan kita
tetapi juga mengambil produk/perkhidmatan kita lagi dan lagi sambil melakukan
hebahan mulut kepada orang lain dan perkenalkan produk/perkhidmatan kita juga kepada
orang lain. Pelanggan sebegini lah idaman kita yang harus kita carikan dan
berikan matlamat utama kepada mereka.
Hanya kerana pelanggan merasa cukup puas hati atas layanan kita kepada
pelanggan sebegini, pelanggan tersebut akan turut pasarkan produk/perkhidmatan kita
sebagai pengiklanan percuma yang bergerak untuk kita. Sesungguhnya promosi hebahan mulut ke mulut
adalah satu alat promosi yang paling berkesan sekali di dalam dunia penjualan.
Tiada kos yang di keluarkan cuma tugasan kita adalah untuk memastikan servis kita
mencapai tahap maksimum kepuasan pelanggan kita. Perhubungan yang baik amat di
titik beratkan pada pelanggan seperti ini.
iv.
Pelanggan perkongsian
Kebiasaannya pelanggan seperti ini juga menjadi
rakan kongsi kepada perniagaan kita. Kita untung mendapatkan pendapatan, begitu
juga pelanggan juga akan mendapat untung pendapatan seperti mana kita.
Pelanggan seperti ini juga melakukan perniagaan dan bermatlamatkan keuntungan
pendapatan hasil dari produk/perkhidmatan yang kita tawarkan. Contoh terbaik
kepada konsep perniagaan kita adalah seperti firma guaman, arkitek dan
sebagainya. Mereka juga mungkin terdiri
daripada pelanggan dalaman perniagaan kita sendiri.
Ketahui di mana letaknya
tahap pelanggan-pelanggan kita sekarang. Adakah kita tahu di mana tahap kepuasan pelanggan kita? Perlu
kah kita memperbaiki mutu khidmat kita kepada pelanggan tersebut dan membiarkan
pelanggan kita begitu sahaja? Kita
sahaja mengenal pelanggan kita, bukannya orang lain. Menjaga pelanggan
sedia ada adalah tindakan baik untuk diri kita sendiri dari menjaga prospek
yang sudah tidak tahu lagi sama ada mahu atau tidak menerima
produk/perkhidmatan kita.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan