Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Selasa, 27 Disember 2011

PENUTUPAN JUALAN DISAAT AKHIR


Pelbagai halangan dan dugaan akan di tempuhi terutamanya sekali di peringkat hujung penutupan jualan. Mungkin setelah habis presentasi dan perbincangan untuk mendapatkan penutupan jualan, prospek/pelanggan tersebut tiba-tiba ingin menarik ‘hand break’nya seolah-olah sebagai tanda tidak jadi dan enggan untuk menerima tawaran yang di kemukakan.

Inilah tugasan kita untuk mendapatkan kepercayaan dan keinginan prospek/pelanggan tersebut untuk datang semula dan menerimanya. Bukan mudah tapi tidak mustahil untuk dilakukan. Teruskan usaha kita dan bina semula keyakinan prospek/pelanggan tersebut bagi menerima produk/perkhidmatan yang di tawarkan. Mungkin langkah-langkah di bawah boleh kita per gunakan iaitu

i.                    Ungkit semula penerimaan yang lepas
Bagi pelanggan-pelanggan kita yang telah sedia guna atau pakai produk/perkhidmatan kita, inilah masanya kita perlu menggunakan kelebihan yang ada untuk peringatan semula dengan cara mengungkit yang pelanggan tersebut tiada mempunyai masalah untuk menerima kembali tawaran yang di tawarkan memandangkan beliau pernah menggunakannya. Satu kelebihannya tidak sepatutnya dilepaskan

ii.                  Adakah harga menjadi satu isu
Sememangnya harga sentiasa menjadi satu isu yang besar dan di perbandingkan oleh semua orang. Boleh dikatakan penerangan sebagus mana sekalipun, harga memainkan peranan yang penting. Sebaik-baiknya tentang soalan kepada Prospek/pelanggan “Bolehkah saya mengetahui tanpa punca harga dalam menentukan keputusan, yang mana pilihan encik dan kenapa?”. Bila kita telah mengetahuinya sebab dan punca barulah kita boleh pengaruhi prospek/pelanggan dengan memaklumkan kesemua perkara yang di nyatakan hanya merupakan perbezaan kecil dan tidak ketara jauhnya jika di bezakan antara produk kita dan pesaing

iii.                Paradigma fokus selain harga
Tugasan kita adalah menyatakan segala kelebihan dan kebaikan produk/perkhidmatan kita sebaik yang mungkin dan berikan kefahaman yang mendalam kepadanya

iv.                 Gunakan testimoni
Pergunakan pengalaman-pengalaman orang lain yang telah menerima tawaran kita untuk di sampaikan atau di maklumkan kepada prospek/pelanggan tersebut terutamanya khidmat dan mudahnya apabila berurusan dengan kita

v.                   Apa yang di nyatakan buktikan
Pastikan apa juga kita perkatakan demi menunjukkan apa yang kita lakukan adalah betul dan memenuhi prospek/pelanggan kehendaki di tunaikan. Jangan sesekali hanya pkitai bercakap kosong sahaja

vi.                 Nyatakan asas kelebihan yang di tawarkan
Sebaik-baiknya di hadapan prospek/pelanggan tersebut lakukan penerangan dengan lebih baik dan jelas lagi tentang perbezaan dengan pesaing dan kelebihan-kelebihan yang mungkin tiada pada pesaing

vii.               Jangan putu asa
Sikap yang negatif jangan sama sekali di terapkan nanti timbul kesukaran dan kepayahan untuk kita bertindak lagi di masa hadapan. Sekali kita gagal jangan di layan kegagalan tersebut takut nanti keyakinan diri akan hilang begitu sahaja apabila berhadapan dengan prospek/pelanggan yang lain.

Nyata, harapan masih ada dan tidak semestinya penolakan kali pertama bermakna kita telah gagal manakala prospek/pelanggan langsung tidak memberi peluang kedua, ketiga atau keempat buat diri kita. Selagi kita mahu prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran kita selagi itu kita perlu ada keazaman dan keras hati untuk mendapatkan penutupan jualan darinya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan