Pelbagai
halangan dan dugaan akan di tempuhi terutamanya sekali di peringkat hujung penutupan
jualan. Mungkin setelah habis presentasi dan perbincangan untuk mendapatkan
penutupan jualan, prospek/pelanggan tersebut tiba-tiba ingin menarik ‘hand break’nya
seolah-olah sebagai tanda tidak jadi dan enggan untuk menerima tawaran yang di kemukakan.
Inilah
tugasan kita untuk mendapatkan kepercayaan dan keinginan prospek/pelanggan tersebut untuk datang
semula dan menerimanya. Bukan mudah tapi tidak mustahil untuk dilakukan. Teruskan usaha kita
dan bina semula keyakinan prospek/pelanggan tersebut bagi menerima
produk/perkhidmatan yang di tawarkan. Mungkin langkah-langkah di bawah boleh kita
per gunakan iaitu
i.
Ungkit semula
penerimaan yang lepas
Bagi pelanggan-pelanggan kita yang
telah sedia guna atau pakai produk/perkhidmatan kita, inilah masanya kita perlu
menggunakan kelebihan yang ada untuk peringatan semula dengan cara mengungkit
yang pelanggan tersebut tiada mempunyai masalah untuk menerima kembali tawaran
yang di tawarkan memandangkan beliau pernah menggunakannya. Satu kelebihannya
tidak sepatutnya dilepaskan
ii.
Adakah harga
menjadi satu isu
Sememangnya harga sentiasa menjadi
satu isu yang besar dan di perbandingkan oleh semua orang. Boleh dikatakan penerangan
sebagus mana sekalipun, harga memainkan peranan yang penting. Sebaik-baiknya
tentang soalan kepada Prospek/pelanggan “Bolehkah saya mengetahui tanpa punca
harga dalam menentukan keputusan, yang mana pilihan encik dan kenapa?”. Bila kita
telah mengetahuinya sebab dan punca barulah kita boleh pengaruhi
prospek/pelanggan dengan memaklumkan kesemua perkara yang di nyatakan hanya
merupakan perbezaan kecil dan tidak ketara jauhnya jika di bezakan antara
produk kita dan pesaing
iii.
Paradigma
fokus selain harga
Tugasan kita adalah menyatakan segala
kelebihan dan kebaikan produk/perkhidmatan kita sebaik yang mungkin dan berikan
kefahaman yang mendalam kepadanya
iv.
Gunakan
testimoni
Pergunakan pengalaman-pengalaman orang
lain yang telah menerima tawaran kita untuk di sampaikan atau di maklumkan
kepada prospek/pelanggan tersebut terutamanya khidmat dan mudahnya apabila
berurusan dengan kita
v.
Apa yang di
nyatakan buktikan
Pastikan apa juga kita perkatakan demi
menunjukkan apa yang kita lakukan adalah betul dan memenuhi prospek/pelanggan
kehendaki di tunaikan. Jangan sesekali hanya pkitai bercakap kosong sahaja
vi.
Nyatakan asas
kelebihan yang di tawarkan
Sebaik-baiknya di hadapan
prospek/pelanggan tersebut lakukan penerangan dengan lebih baik dan jelas lagi
tentang perbezaan dengan pesaing dan kelebihan-kelebihan yang mungkin tiada
pada pesaing
vii.
Jangan putu
asa
Sikap yang negatif jangan sama sekali
di terapkan nanti timbul kesukaran dan kepayahan untuk kita bertindak lagi di
masa hadapan. Sekali kita gagal jangan di layan kegagalan tersebut takut nanti
keyakinan diri akan hilang begitu sahaja apabila berhadapan dengan
prospek/pelanggan yang lain.
Nyata,
harapan masih ada dan tidak semestinya penolakan kali pertama bermakna kita telah gagal manakala prospek/pelanggan
langsung tidak memberi peluang kedua, ketiga atau keempat buat diri kita.
Selagi kita mahu prospek/pelanggan tersebut menerima tawaran kita selagi itu kita
perlu ada keazaman
dan keras hati untuk mendapatkan penutupan jualan darinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan