Harvey Mackay |
Dalam
kita melalui proses perundingan (Negotiation) bagi mendapatkan penutupan
jualan, menurut Harvey Mackay seorang usahawan, motivator dan penulis di Amerika Syarikat mengatakan
terdapat langkah-langkah yang mudah dan senang untuk di ingati dan diikuti
sepertimana semasa kita di zaman budak-budak dahulu. Menurutnya, beliau mempelajari ilmu seni perundingan dengan keluarga dan gurunya
di sekolah sehinggalah dewasa di mana cara paling mudah dan senang adalah
dengan membiarkan
kita mendengar dahulu dan biarkan prospek/pelanggan berkata atau bercakap.
Menurut
beliau, ABC
dalam perundingan jualan adalah
A - Authority
Sebelum memulakan perundingan bagi mendapatkan penutupan jualan pastikan
kita bertemu dengan orang yang benar-benar berminat dan boleh melakukan
keputusan bagi menerima tawaran yang ditawarkan nanti
B - Beware
Sentiasa berhati-hati dengan prospek/pelanggan yang kita ketemui kerana di
takuti mereka hanya ingin per mainkan kita sahaja.
C - Contracts
Penutupan jualan matlamat utama. Kejujuran kedua-dua belah pihak amat di
perlukan bagi mendapatkan kata putus samada tawaran yang di kemukakan di terima
atau tidak
D - Dream
Impian adalah satu proses yang memerlukan satu usaha yang berterusan untuk
mencapainya walaupun terdapat pelbagai rintangan, dugaan dan cabaran yang perlu
di hadapi
E - Experience
Apabila seseorang yang mempunyai wang bertemu dengan seseorang yang
mempunyai pengalaman, orang yang berpengalaman akan mem perolehi wang manakala
orang berwang tersebut akan mendapati pengalaman pula. Pengalaman akan
mematangkan lagi seseorang dalam melakukan penutupan jualan
F - Facts
Berikan persembahan kita dalam bentuk fakta dan kebenarannya yang mudah dan
senang di fahami. Ingat, pengetahuan yang ada kalau tidak di per gunakan
sepenuhnya akan hilang begitu sahaja
G - Guts
Pertahankan apa yang di perkatakan jangan sama sekali merasa goyang apabila
ada saja orang mempersoalkannya
H - Honesty
Kita jujur kita
sentiasa di kenang dan senang untuk berurusan lagi di masa hadapan
I - Information
Gunakan sebaik mungkin segala maklumat yang ada dan di dapati bagi
memudahkan kita melakukan penutupan jualan nanti
J - Judgement
Lakukan lah
tindakan yang terbaik bagi mendapatkan keputusan yang terbaik
K - Know about No
Pastikan kita tahu katakan tidak jika ada permintaan yang pelik-pelik dan
tidak di benarkan
L - Leaks
Elakkan dari
kebocoran berlaku hanya di sebabkan gangguan pihak ketiga
M - Maybe
Jawapan yang
mungkin kita terima. Tidak mustahil dan tahu untuk hadapinya
N - Never
Jangan sama sekali katakan tidak kepada orang lain. Biarkan mereka yang
katakan tidak dan bukannya dari kita
O - Options
Lakukan pelbagai pilihan sebagai satu alternatif pemilihan kerana
perundingan pertama bukan bermakna setakat itu sahaja
P - Positioning
Letakkan kepentingan mereka dahulu dalam memenuhi kehendak dan keperluan
mereka supaya tawaran yang di tawarkan bersesuaian dengan mereka
Q - Questions
Kemukakan soalan yang memberikan kefahaman yang mendalam tentang apa yang
di kehendaki dan di perlukan oleh mereka supaya mudah bagi kita memberikan
penyelesaian ke atasnya
R - Reality check
Kita ketahui apa yang sebenarnya di perlukan oleh prospek/pelanggan bagi
memudahkan segala bangkangan kita hadapi
S - Smile
Senyuman adalah
satu sedekah. Lakukan sentiasa
T - Timing
Sesuaikan dengan masa prospek/pelanggan semasa lapangnya dan semasa tugasan
kita
U - Ultimatum
Jangan sesekali
memberikan kata putus melainkan di rasakan amat di perlukan
V - Visualization
Kita telah ketahui bentuk bagaimana presentasi kita nanti dan apakah
bangkangan-bangkangan yang bakal kita hadapi semasa pertemuan permulaan kita
dengan prospek/pelanggan
W - Win-win
Proses perundingan bukan bermakna sebelah pihak menang dan sebelah pihak
lagi mengalami kekalahan. Sepatutnya semua orang menghasilkan kemenangan yang
di idamkan
X - (e) xit strategy
Jangan lakukan saat akhir katakan tidak jika kita sendiri merasakan kita
tidak mampu lakukan penutupan jualan tersebut.
Elakkan dari membuang masa begitu sahaja
Y - Yield
Apa
kesudahannya, berjaya atau tidak? Lakukan tindakan yang sepatutnya
Z - Zero
Apakah yang kita inginkan, apakah yang kita mahukan dan adakah kita sanggup
untuk mengalah begitu sahaja
Mendapatkan
persetujuan mencegah daripada bangkangan terutama dalam proses penutupan jualan amatlah di perlukan. Tindakan
lembab dan lambat perlu di elakkan dan jangan di lakukan sama sekali. Tarik perhatian
prospek/pelanggan untuk mendengar dan mendapat maklumat yang benar dan tepat supaya
prospek/pelanggan faham dan mudah untuk menerima tawaran yang di kemukakan.
Tahu langkah demi langkah demi memastikan proses perundingan dapat berjalan
dengan lancar dan sempurna tanpa sebarang halangan dan bantahan. Perancangan
awal perlu di kekalkan agar segala perjalanan di per mudahkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan