Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Sabtu, 24 Disember 2011

BUKA MULUT jer....


Ambil peluang semasa berbual dengan siapa juga
Semuanya ini kerana anggapan atau tanggapan kita sahaja. Kita telah berfikir secara negatif terlebih dahulu tanpa melakukan tindakan sepatutnya.  Semakin kerap membuka mulut kita mengatakan dan menceritakan produk/perkhidmatan kita kepada orang lain yang mungkin akan menjadi pelanggan kita di masa hadapan, sepatutnya kita telah bersedia untuk mengambil kesempatan dan tindakan segera tanpa perlu kita mencari lagi lead-lead yang ada.

Di sinilah kesempatan kebijaksanaan yang ada perlu dicapai sama ada

Adakah kita menanyakan tindakan seterusnya kepada kenalan kita?

Adakah kita merujuk lagi tentang kelebihan/kebaikan produk/perkhidmatan lebih mendalam lagi?

Adakah kita menanyakan bila pertemuan kita bagi melakukan penutupan jualan dengan segera dan bersesuaian dengan waktunya?

Adakah kita menanyakan tindakan dari kenalan kita tersebut?

Adakah kita pernah katakan, “Boleh kita mulakan perbincangan kita” apabila melihatkan kenalan kita menunjukkan minatnya

Adakah kita pernah katakan, memerlukan bantuan kenalan kita menerima produk/perkhidmatan kita?

Dua perkara yang perlu kita ingat iaitu yang pertamanya RAJIN UNTUK MEMBUKA MULUT kita sendiri dan yang keduanya AMBIL KESEMPATAN segera jangan berlengah-lengah lagi. Lakukan jualan hanya dengan bertanya sahaja tanpa perlu menayang poster, sepanduk dan perkenalkan diri kita melakukan jualan ke atas produk/perkhidmatan yang ditawarkan. Selagi kita rajin dan berusaha keras kita pasti dapat dan menemui apa yang ada idamkan dan mahukan.

Kena sentiasa rajin membuka mulut dan tidak putus-putus menceritakan produk/perkhidmatan kita walaupun hanya kepada kenalan-kenalan kita atau saudara-mara kita dan ambil kesempatan segera atas minat mereka di samping meminta bantuan untuk diri kita sendiri sudah pasti akan berjaya melakukan penutupan jualan sepertimana yang di kehendaki. Selagi kita tidak mencubanya selagi itu kita sudah pasti tidak mengetahuinya. BELUM TRY BELUM TAHU, DAH TRY NAK BUAT LAGI. Percayalah pada diri kita sendiri….

Tiada ulasan:

Catat Ulasan