Musim
bola meriah semula dengan semua liga-liga utama di Eropah telah bermula. Tidak
dinafikan lagi tumpuan macam mana pun lebih terarah kepada Liga Perdana Bola
sepak England. Masing-masing akan mengaku menjadi peminat setia kepada
satu-satu kelab yang digemari dan disokong tanpa berbelah bagi. Majoriti
penduduk di Malaysia amat menyokong kelab-kelab seperti Mancester United,
Liverpool, Arsenal, Manchester City, Chelsea atau sebagainya. Kerana sokongan
yang diberikan menunjukkan kesetiaan yang tidak berbelah bagi sehingga ada yang
sanggup memakai dan menyarung baju kelab yang diminatinya, meletakkan pelekat lambang
kelab pada cermin kereta, memakai topi kelab kesukaan dan pelbagai ragam lagi
asalkan orang yang melihatnya mengetahui bahawa mereka adalah peminat setia pada
kelab yang disokongnya.
Apabila
menang apatah lagi kalau menjadi juara bukan main di sembang kan seolah-olah
kelab yang ditewaskan tiada kehandalannya langsung. Tidak setara hebatnya untuk
melawan dan menentang kelab yang dipuja-puja dan dipuji-puji. Mudah memandang
rendah keupayaan kelab lain. Kalau menang itu dikira handal dan tiada istilah
menang nasib. Tapi apabila kalah sahaja kelab yang disokongnya sudah pasti akan
memberi jawapannya tidak mengapa, belum ada rezeki walaupun dah mencuba, bagi
peluang pada kelab lain pula, mereka dah bermain bersungguh-sungguh tapi nasib
tidak menyebelahi mereka dan pelbagai alasan dan ulasan yang diberikan oleh
fanatik dan ekstremis peminat kelab tersebut.
Inilah
yang ingin saya kaitkan dalam melakukan jualan, ini yang merisaukan andai kata
amalan sebegini kita lakukan. Kita terlalu memilih pelanggan mungkin atas dasar
dan status kekayaan, kedudukan atau keadaan diri seseorang. Kita merupakan
seorang yang pilih kasih dan pilih bulu. Kita layan orang yang kita suka dan yang
kita gemarkan sahaja seolah-olah bakal pembeli atau pelanggan tersebut bagaikan
seorang VIP yang amat sangat. Manakala orang yang tidak digemari antara hendak
tak hendak sahaja kita melayannya. Seolah-olah ada jurang dan ruang pula yang
berlaku apabila kita melakukan jualan pada seseorang.
Sedangkan
Rasulullah SAW, seorang pemimpin negara dan agama tidak mengira siapa pun yang
ditemuinya sanggup melayannya siapa pun juga tanpa mengira darjat, kedudukan
dan pangkat. Inilah contoh dan teladan yang perlu dijadikan satu iktibar dan
pengajaran yang perlu kita lakukan dan serapkan dalam melakukan jualan. Jangan
pilih bulu pada siapa pun juga asalkan seseorang bakal pembeli atau pelanggan
yang disasarkan layanlah dengan sebaik yang mungkin. Kita orang yang menjual
sebenarnya kita lah orang yang memerlukan mereka dan mereka sama sekali belum
lagi hendak memerlukan kita lagi walaupun disedari produk yang ditawarkan
terhangat di pasaran.
Layanlah
dengan sepenuh hati dan berikan yang terbaik pada siapa pun yang kita temui.
Jangan ada rasa mudah pilih kasih atas siapa pun kita tawarkan produk yang
hendak kita berikan. Sekali kita pilih kasih pada orang-orang tertentu apabila
orang lain ketahui sudah pasti kehadiran kita sama sekali tidak dilayan sama
sekali. Berhati-hati dan ambil sikap yang terbuka agar dengan siapa sekalipun
kita layan sama adil saksama tiada berat sebelah dalam memberikan layanan
dan mereka yang kita temui pasti merasa
puas dengan apa yang telah kita berikan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan