Salah
satu kaedah dalam mendapatkan bakal pembeli atau pelanggan adalah dengan
membuka mulut dan bertanyakan tentang referral (perujuk). Kebiasaannya
pelanggan yang memberikan referral ini adalah terdiri daripada nama seseorang, apakah
nombor untuk dihubungi, mungkin tempat pekerjaannya dan alamat e-mel jika ada.
Apa juga kemungkinan berlaku boleh diberikan itu pun antara fakta atau auta.
Bergantung kepada kejujuran seseorang untuk memberikan satu maklumat yang betul
ataupun palsu. Kalau bernasib baik legalah tapi kalau tidak punah terus harapan
kita hilang begitu sahaja.
Andai
kata memohon referral boleh kita lakukan kenapa tidak kita lakukan lebih
daripada itu? Mohon kepada siapa juga dari kenalan, jiran, networking mahupun
pelanggan agar memperkenalkan diri kita pula terus menerus kepada kenalan,
rakan sekerja, jiran, adik beradik atau saudara maranya yang mungkin mereka rasakan produk yang kita
tawarkan ini boleh juga diguna pakai oleh mereka juga. Inilah yang sepatutnya
kita lakukan dengan sebaik yang mungkin. Terdapat banyak kelebihan dan
keuntungan yang bakal kita peroleh andai kata kaedah perkenalkan dapat
dilakukan ke atas bakal pembeli atau pelanggan-pelanggan kita. Minta jasa baik
mohon pertolongan agar mereka sudi menghulurkan bantuan dan pertolongan untuk
perkenalkan siapa pun juga yang mereka kenali di hadapan mereka tentang
kewujudan diri dan produk kita di pasaran.
Antara
kelebihan-kelebihan dan keuntungan yang dimaksudkan ini adalah
i.
Lebih mudah bersua muka terus tanpa perlunya kita
melakukan pengenalan diri terlebih dahulu.
ii.
Dapat menjimatkan masa, wang dan tenaga kita kerana dapat bertemu dan
melakukan promosi terus-terusan kepada orang yang di perkenalkan kepada kita.
iii.
Bersiap sedia sentiasa tidak kira dalam apa juga keadaan
sekalipun.
iv.
Orang yang diperkenalkan lebih mudah mempercayai dan
menerima kehadiran diri dan produk kita memandangkan kenalan mereka sendiri
yang memaklumkan dan perkenalkan pada dirinya.
v.
Kesulitan dalam memilih prospek dan mendapatkan temu
janji boleh dielakkan sama sekali.
vi.
Kepercayaan seseorang dalam menerima kehadiran diri kita
amat tinggi dan peluang untuk mendapatkan penutupan jualan juga agak memudahkan
asalkan orang yang perkenalkan kenalannya itu terlebih dahulu sudah pun
menerima tawaran yang dikemukakan.
vii.
Kurang memberi presentasi kerana pelanggan pasti turut
membantu memaklumkan dan mempromosikan produk yang kita tawarkan. Lebih baik
mengambil tindakan per banyakkan mendengar dari banyak bercakap.
viii. Walaupun baru bertemu dan
bersua, kemesraan mudah dijalinkan hanya kerana kita diperkenalkan oleh rakan
baik atau kenalan dari orang yang dikenalinya.
ix.
Ikatan kepercayaan mudah terjalin hanya disebabkan ukhwah
dan silaturahim yang terjalin antara mereka berdua. Bila kepercayaan telah
diperoleh bermakna jualan juga semakin mudah untuk dilakukan.
Inilah
peluang terbaik yang tidak perlu dilepaskan sama sekali. Terus sahaja bertemu
dan bersua dengan bakal pembeli atau pelanggan tanpa perlu melakukan sebarang
temu janji terlebih dahulu. Jimat masa, tenaga dan wang. Tapi kena ingat
sentiasa buka mulut memohon agar diperkenalkan diri kita kepada kenalan mereka
pula. Memang sukar dan memang payah di peringkat permulaan tapi kalau
dibiasakan dan menjadi satu tabiat yang positif sudah pasti ianya tidak akan
mengecewakan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan