Selamat datang semoga boleh dimanfaatkan bersama. Terima kasih atas luangan masa anda di sini :] | orang tengah melawat | Follow or Dashboard

Rabu, 14 Ogos 2013

PERLUKAH LEADS DALAM JUALAN?




Leads merupakan satu kaedah dalam melakukan jualan bagi mendapatkan pelanggan seperti mana yang dimahukan. Bermula dari leads bertukar menjadi prospek (bakal pembeli) dan seterusnya menjadi pelanggan kepada jualan kita. Mendapatkan kejayaan penutupan jualan itu matlamat utama yang perlu dilakukan. Kena ada sasaran orangnya terlebih dahulu agar lebih menyenangkan kita untuk melakukan jualan. Kerana itu leads amat diperlukan terlebih dahulu sebelum dibolehkan melakukan jualan. Leads adalah merupakan satu senarai nama yang kita boleh peroleh di mana sahaja bagi tujuan mencari, memilih, menyaring dan menapis sasaran bakal pembeli atau pelanggan yang kita rasakan dan mahukan untuk dibuat jualan ke atasnya.

Sebaik-baik tindakan ketahui terlebih dahulu apakah tindakan yang kita lakukan ini ada kebenarannya ataupun tidak. Fikirkan dan jawab soalan-soalan yang ada ini sama ada tindakan kita mengumpulkan leads yang diperlukan bersesuaian ataupun tidak. Baik bermula dengan sedikit dahulu agar kesusahan tidak dirasakan di kemudian tindakan. Biarlah kaedah yang kita gunakan ini berakhir pada landasan yang betul asalkan ia nya menemui kejayaan seperti mana yang dimahukan. Antara persoalan-persoalan tersebut adalah
    
i.             Apakah yang paling bersesuaian dengan produk kita? Adakah dengan kedudukan kewangan diri mereka kah atau dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti pengaruh kawan, kualiti produk, harga dan sebagainya? Perlu kah di buat pengasingan?

ii.           Ketahui keupayaan sebenar dalam kita mendapatkan leads yang dimahukan dan berapa banyak masa yang di peruntukkan. Berapa banyak leads yang diperlukan bagi digunakan setiap hari?

iii.          Berapa banyak aktiviti yang perlu dilakukan tidak kira sama ada untuk keluar atau masuk, menampung dan menggunakan dengan sebaik mungkin?

iv.          Nisbah yang betul setiap hari bagi menghasilkan leads yang berkualiti seperti mana yang dimahukan.?

v.            Berapa banyak kejayaan setiap hari dengan menggunakan leads yang sedia ada bagi mendapatkan temu janji?

vi.          Memadai kah leads yang sedia ada bagi menampung keperluan kita menghubungi bakal pembeli atau pelanggan?

vii.        Ketahui sumber mana yang terbaik mendapatkan leads sama ada sumber dalaman atau luaran?

viii.       Pada seseorang pelanggan yang sedia ada, berapa kali putaran pada seseorang pelanggan untuk dilakukan jualan? Berapa kali kah penerimaan tawaran yang sanggup mereka menerimanya?

ix.         Adakah sasaran pelanggan menjadi keutamaan atau membiarkan sahaja apa juga leads yang boleh diterima terlebih dahulu?

x.           Perlu kah setiap leads yang diperoleh mempunyai satu register khas bagi memudahkan kawalan dan rujukan?

xi.         Berapa telus kah kita mampu menghasilkan leads seperti mana yang di kehendaki?

xii.        Perlu kah leads di jana dari sumber yang di peroleh dari orang lain atau dari diri kita sendiri? Bagaimana nisbah kejayaannya?

Bertindak  dengan bijak. Jangan lakukan secara melulu kelak yang penat tak tentu fasal adalah diri kita sendiri juga. Apa yang kita cari adalah hasil di penghujungnya bukan hasil pada permulaannya. Sasaran adalah pada penutupan jualan. Itulah tugasan sebenarnya. Bagi mendapatkan penutupan jualan mesti melihat pada siapa sasaran sebenar kita bagi memudahkan lagi kita menarik perhatian mereka terhadap kehadiran diri mereka. Rancang sebaik mungkin agar kekecewaan dapat dielakkan sama sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan