Leads merupakan satu kaedah dalam
melakukan jualan bagi mendapatkan pelanggan seperti mana yang dimahukan.
Bermula dari leads bertukar menjadi prospek (bakal pembeli) dan seterusnya
menjadi pelanggan kepada jualan kita. Mendapatkan kejayaan penutupan jualan itu
matlamat utama yang perlu dilakukan. Kena ada sasaran orangnya terlebih dahulu
agar lebih menyenangkan kita untuk melakukan jualan. Kerana itu leads amat
diperlukan terlebih dahulu sebelum dibolehkan melakukan jualan. Leads adalah
merupakan satu senarai nama yang kita boleh peroleh di mana sahaja bagi tujuan
mencari, memilih, menyaring dan menapis sasaran bakal pembeli atau pelanggan
yang kita rasakan dan mahukan untuk dibuat jualan ke atasnya.
Sebaik-baik tindakan ketahui terlebih
dahulu apakah tindakan yang kita lakukan ini ada kebenarannya ataupun tidak.
Fikirkan dan jawab soalan-soalan yang ada ini sama ada tindakan kita mengumpulkan
leads yang diperlukan bersesuaian ataupun tidak. Baik bermula dengan sedikit dahulu
agar kesusahan tidak dirasakan di kemudian tindakan. Biarlah kaedah yang kita gunakan
ini berakhir pada landasan yang betul asalkan ia nya menemui kejayaan seperti
mana yang dimahukan. Antara persoalan-persoalan tersebut adalah
i.
Apakah yang paling bersesuaian dengan produk kita? Adakah dengan kedudukan kewangan
diri mereka kah atau dipengaruhi oleh faktor-faktor lain seperti pengaruh kawan,
kualiti produk, harga dan sebagainya? Perlu kah di buat pengasingan?
ii.
Ketahui keupayaan sebenar dalam kita mendapatkan leads yang dimahukan dan
berapa banyak masa yang di peruntukkan. Berapa banyak leads yang diperlukan
bagi digunakan setiap hari?
iii.
Berapa banyak aktiviti yang perlu dilakukan tidak kira sama ada untuk
keluar atau masuk, menampung dan menggunakan dengan sebaik mungkin?
iv.
Nisbah yang betul setiap hari bagi menghasilkan leads yang berkualiti
seperti mana yang dimahukan.?
v.
Berapa banyak kejayaan setiap hari dengan menggunakan leads yang sedia ada
bagi mendapatkan temu janji?
vi.
Memadai kah leads yang sedia ada bagi menampung keperluan kita menghubungi
bakal pembeli atau pelanggan?
vii.
Ketahui sumber mana yang terbaik mendapatkan leads sama ada sumber dalaman
atau luaran?
viii.
Pada seseorang pelanggan yang sedia ada, berapa kali putaran pada seseorang
pelanggan untuk dilakukan jualan? Berapa kali kah penerimaan tawaran yang sanggup
mereka menerimanya?
ix.
Adakah sasaran pelanggan menjadi keutamaan atau membiarkan sahaja apa juga
leads yang boleh diterima terlebih dahulu?
x.
Perlu kah setiap leads yang diperoleh mempunyai satu register khas bagi
memudahkan kawalan dan rujukan?
xi.
Berapa telus kah kita mampu menghasilkan leads seperti mana yang di
kehendaki?
xii.
Perlu kah leads di jana dari sumber yang di peroleh dari orang lain atau
dari diri kita sendiri? Bagaimana nisbah kejayaannya?
Bertindak dengan bijak. Jangan lakukan secara melulu
kelak yang penat tak tentu fasal adalah diri kita sendiri juga. Apa yang kita
cari adalah hasil di penghujungnya bukan hasil pada permulaannya. Sasaran
adalah pada penutupan jualan. Itulah tugasan sebenarnya. Bagi mendapatkan
penutupan jualan mesti melihat pada siapa sasaran sebenar kita bagi memudahkan
lagi kita menarik perhatian mereka terhadap kehadiran diri mereka. Rancang
sebaik mungkin agar kekecewaan dapat dielakkan sama sekali.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan